پیوند شعر با ادبیات روز جهان از ظرافت‌های آثار ادبی معاصر است

همزمان با ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ انجمن ادبی شاعران نوجوان (آبی) در کانون خراسان جنوبی با حضور ابراهیم محمدی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در این نشست مجازی انجمن  شاعران نوجوان استان، محمدی پس از شنیدن آثار شعر اعضای انجمن به نقد و بررسی این آثار پرداخت.

در نظر داشتن ملاک‌های برجسته شعر شامل وزن و آهنگ و همچنین بکار گیری ظرفیت‌های زبان و هنجار گریزی‌ها از مواردی بود که مدرس این نشست به شاعران نوجوان ارایه کرد.

وی پس از شنیدن غزل یکی از اعضای انجمن با بیان اینکه در شعر روزگار ما برخی قوائد شعر کلاسیک  و از جمله ساختار مرزبندی برخی گونه‌ها و فرم های شعر از اعتبار افتاده است به شاعران نوجوان انجمن آبی گفت: پرهیز از پرگویی بی جهت در شعر به موفقیت اثر ادبی کمک می‌کند و لازم است از تحلیل واضح و مستقیم در شعر پرهیز شود و این اجازه به مخاطب داده شود تا خود تحلیل لازم  را از شعر داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در ادامه اظهار داشت: یکی از ظرافت‌های مهمی که  شعر و ادبیات معاصر از آن برخوردار است و اگر شاعر به آن کم توجهی کند ممکن است  شعر از  تراز مورد نظر در ادبیات معاصر دور شود پیوند با ادبیات روز جهان است.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد این فضا را کامل بشناسیم  چرا که این ویژگی و همراهی علاوه بر اینکه باعث می‌شود شعر و اثر به روز باشد، به این دلیل که مخاطب نشانه‌های آشنای شعر و روابط  بین متنی شعر را با ادبیات جهان را کشف می کند  انگیزه بیشتری به خوانش شعر پیدا می کند.

محمدی ادامه داد: آثار ناب ادبی همیشه سرشار از روابط بینا متنی برجسته ای بوده اند که آنها را به هم وصل کرده است و کم نیستند شاهکارهای ادبی معاصری که نشانه های حضور هزار و یک شب، ایلیاد و ادیسه، شکسپیر و...  را می شود در آنها دید.

وی در پایان  شاعران نوجوان حاضر دراین نشست را به مطالعه شعر و ادبیات روز جهان توصیه کرد و گفت: اجازه دهیم که نشانه های شعر و ادبیات جهان در شعر ما جریان پیدا کند که در این صورت آثار ما آثار ارجمندتری خواهد بود.

گفتنی است انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون خراسان جنوبی با عنوان انجمن «آبی» در مرکز فرهنگی و هنری کانون قاین فعال است و نوجوانان علاقمند به شعر در مراکز کانون سطح استان دراین انجمن عضویت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =