به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، هاشمیان در این جلسه که با حضورنوجوانان عضو انجمن و جمعی از کارشناسان و مربیان مراکز کانون استان به صورت مجازی برگزار شد به بیان تاریخچه هنر مفهومی پرداخت و گفت: حقیقی بودن هنر ویژگی مشترک تمام هنرمندان مفهومی است که سعی کرده اند از سادهترین عناصر چیزهایی را خلق کنند که مفهوم و ماهیت حاصل شده از ذهن و ایده را از طریق هنر بیان کنند.
وی ایده، زبان، نفی شیء هنری را سه شاخصه مهم هنر مفهومی دانست و با اشاره به عکاسی مفهومی افزود: این نوع از عکاسی ممکن است در ابتدا عکاسی از فاجعه و ثبت تصاویر ناخوشایند به نظر برسد، اما واقعیت موضوع چیزی خلاف این نظر است.
نماینده انجمن عکاسی استان گفت: برای عکاسی مفهومی به مهارتهای فنی زیادی نیاز نیست بلکه برای موفقیت در این سبک عکاسی به استعارههای ذهنی، استعدادهای هوشمندانه، ایدههای خلاقانه و نگاهی متفاوت به موضوعات و مشکلات روزمره نیاز دارد.
وی عکاسی مفهومی را نوعی از عکاسی بیانگر ایده دانست و ادامه داد: نکته مهم برای خلق تصاویر خاص و موفق مفهومی این است که باید از روشهای ترکیب در عکس مفهومی بهترین بهره را ببریم و بیشترعکاسان مفهومی ترکیب هایی ایجاد می کنند که فکوس و تمرکز دقیقا بر روی یک سوژه باشد .
این هنرمند عکاس و مربی هنری در ادامه فاین آرت را یکی از شاخه های عکاسی مفهومی دانست و اظهار داشت: این نوع از عکاسی تلاشی برای بیان حس زیبایی شناسی، بیان ارتباط و ایجاد تفکر است و تفاوت عمده آن با آثار هنری عکاسان نیمه حرفه ای در این است که عکس فاین آرت بیانگر احساسات و زیبایی هنرمند عکاس در لحظه است نه اتفاق عکاسی شده .
وی در ادامه با اشتراک نمونه هایی از عکس های فاین آرت، ملاک هنرمند را در خلق این آثار انتقال پیام و احساسات مد نظرش دانست و گفت: فاین آرت (عکاسی مفهومی) انتزاعی نیست، عکاسی ذهنی، استیج و خلاقه نیست، اگرچه ممکن است به صورت عمومی تصور این باشد، بلکه رویکردی تجربه گرا است که بیش از هر چیز به برداشت شخصی هنرمند از موضوع و هدف مشخص او که مفهوم سازی از یک موضوع است، باز می گردد.
گفتنی است پاسخ به سوالات اعضا و تحلیل تعدادی از عکسهای مفهومی بخش پایانی این نسشت بود که همزمان با ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.