نشست نقدو بررسی شعرهای اعضای انجمن ادبی کانون لرستان برگزارشد

نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون لرستان با حضور حسین تولایی کارشناس مسئول انجمن های ادبی و اعضای انجمن های آفرینش های ادبی، اعضای ادبی مراکز، مربیان و علاقه مندان به ادبیات کودک و نوجوان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، امروز چهار شنبه 29 بهمن ماه 1399 نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون لرستان برگزارشد.
این نشست تخصصی با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور حسین تولایی شاعر توانمند کشور و کارشناس مسئول انجمن های ادبی، در حالی برگزار شد که اعضای انجمن های آفرینش های ادبی لرستان، اعضای ادبی مراکز، مربیان و کارشناسان و علاقه مندان به ادبیات کودک و نوجوان در آن حضور داشتند.
درابتدای این نشست آثار شعر اعضا به اشتراک گذاشته شد ومیهمان برنامه و حضارنکته نظرات خود را در خصوص شعر ها بیان کردند.
حسین تولایی گفت :  برای تصویرسازی و ایده‌پردازی و مضمون‌سازی،  به جزییات بیشترتوجه کنیم تا  به کشف‌های شاعرانه برسیم.
تولایی با تاکید این نکته به اعضا که  شعرهای کلاسیک بخوانید تا با وزن، ریتم و موسیقی بیرونی شعر آشنا شوید افزود: نگاه تازه و استفاده از عناصر اصلی شعر مثل عاطفه، اندیشه و تخیل و توجه به زبان شعر بسیار مهم است.
وی اضافه کرد:  به طور کلی در شعر بهتراست از صفت‌های کلی و مفاهیم ذهنی مثل خسته، تنهایی و .... استفاده نشود، مگر اینکه این مفاهیم دهنی را بتوانیم به تصویری قابل لمس و قابل مشاهده تبدیل کنیم و در شعر سپید باید مراقب باشیم زبان ما به زبان نثر نزدیک نشود.
حسین تولائی بیان داشت: «زبان» یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که شاعر به کمک آن می‌تواند اثرش را برجسته کند. او با استفاده درست از زبان، از نثر فاصله می‌گیرد. خود زبان برای استفاده در شعر به ابزار دیگری نیاز دارد و آن ایجاز است که یکی از فرق‌های اساسی و مهم شعر و نثر ادبی «ایجاز» است.
در بخش بعدی این نشست تخصصی، اعضا و مربیان نظرات و سوالات خود را درخصوص شعر ارائه دادند و تولایی به سوالات با ذکر مثالهایی از شاعران مختلف پاسخ دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =