کد خبر: 303592
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
معرفی منتخبان سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل

سومین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال استان اردبیل با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان، روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در فرهنگسرای بانوان به کار خود پایان داد.

زعفر احدزاده طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: استان اردبیل ظرفیت معرفی چهره‌های جدید ادبی به کشور را دارد.

مدیرکل کانون استان اردبیل با بیان اینکه «آفرینندگی» به عنوان نمودی از خودشکوفایی در رأس هرم نیازهای مازلو قرار دارد، افزود: هر گونه خلق اثر نشان می‌دهد که این ویژگی تا چه میزانی پراهمیت است و رویداد انتخاب کتاب سال و تجلیل از پدیدآورندگان کتاب نشان می‌دهد که جمع حاضر، در بحث تولید اثر فاخر در قالب کتاب در حوزه‌های مختلف موفق بوده است.

وی تصریح کرد: امسال، در حوزه کودک و نوجوان، ۱۹ اثر از سوی ۱۴ نویسنده در استان تولید شده است که برخی از آثار در صورت توجه بیشتر به محتوا و تصویرگری آن، توان رقابت در سطح ملی را دارند و مفید برای همه کودکان و نوجوانان ایران زمین خواهد بود.

مدیرکل کانون استان یادآور شد: در سال‌های اخیر نیز ۹ کودک و نوجوان عضو موفق به تولید اثر شده‌اند که گرچه برخی معتقدند این اتفاق زودهنگام ممکن است آنها را با غرور و سایر آسیب ها مواجه کند، اما به اعتقاد من همه این ظرفیت‌ها باید در مسیر آفرینش‌های خلاق قرار گیرند و مربیان و اساتید این حوزه با راهنمایی‌های لازم کمک شایانی در بالندگی این نسل ایفا کنند.

احدزاده با تاکید به اینکه در زمینه کتاب کودک و نوجوان در استان از حیث تصویرگری و محتوایی، نیازمند تلاش بیشتری هستیم، پیشنهاد کرد از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه بیشتر استفاده شود؛ چراکه این ارتباط تنگاتنگ به نفع نویسندگان استانی بوده و خروجی آن می‌تواند پدیدآورندگان کتاب استان را در تراز ملی  قرار دهد.

وی اضافه کرد: وضعیت موجود، نشان می‌دهد که اگر چنین گردهمایی‌ها و اجتماعاتی تقویت شوند و تداوم یابند، بار دیگر می‌توانیم شاهد ظهور شخصیت هایی چون مرحوم فردی، ابراهیمی شاهد، غفارزادگان و بایرامی در سطح ملی باشیم؛ یعنی بضاعت موجود استان به میزانی است که می‌تواند چهره‌های جدیدی را به منظومه ادبیات کودک و نوجوان کشور معرفی کند.

او خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در ارزیابی عملکرد ادارات کل طی سال گذشته رتبه یک کشور را داشته است و در حوزه فعالیت‌های ادبی نیز در سال ۹۸ پس از آذربایجان شرقی در رتبه دو کشور قرار گرفت؛ طبق آنچه در یک ماه گذشته اعلام شد، بیشترین منتخبین آخرین مهرواره ادبی کشوری را به خود اختصاص داد که امید می‌رود درصورت هدایت و پشتیبانی استعدادهای موجود استان، در حوزه تولید که از کلید واژه های تاکیدی مقام معظم رهبری در سالیان اخیر است، با تولیدات خوب و فاخر فرهنگی، نقش موثری داشته باشیم.

عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در آیین اختتامیه این مراسم، اظهار کرد: کتاب در اعتقادات و فرهنگ ما جایگاهی معنوی و الهی دارد؛ بر این اساس، جایگاه انسان‌هایی که با کتاب در ارتباط هستند نیز والاست.

وی افزود: رویداد انتخاب کتاب سال در کشور از سال ۱۳۶۲ آغاز شده و هر سال در دهه فجر در سطح ملی برگزار می‌شود، اما در استان اردبیل به شکل دوسالانه بوده و امسال سومین دوره خود را می‌گذراند که البته سومین دوره آن هم قرار بود سال گذشته با بررسی آثار تولیدی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ برگزار شود که همه‌گیری کرونا سبب تعویق آن شد.

دبیر سومین دوسالانه کتاب استان اردبیل تصریح کرد: هدف از این رویداد، تشویق نویسندگان و تقویت محتوا و کیفیت کتاب است تا گام‌هایی در این راستا برداشته شود که برای برجسته‌تر شدن آثار مکتوب، چند فاکتور وجود دارد؛ از جمله استعداد، قلم قدرتمند و سوژه فاخر که زمینه‌ی تولید اثر را فراهم می‌آورد. استان ما نیز ستارگان درخشانی در این عرصه دارد؛ سوژه‌ها و موضوعات بکر و قدرتمندی هم داریم، یعنی زمینه لازم موجود است، اما اینکه چرا در این زمینه ضعف داشته‌ایم و تاکنون به شکل دوسالانه برگزار شده، باید بررسی و رصد شود تا با به کار بستن تدابیر لازم، شرایط بهتری فراهم آید و از این پتانسیل‌ها در سطح بالاتری بهره گرفته شود.

بحرالعلومی گفت: کتاب می‌تواند همه آنچه را که در عرصه هنر و فرهنگ موجود است، منعکس کند و ما امیدواریم به جایی برسیم که این مراسم به شکل سالانه، و حتی در سطح ملی و فراملی برگزار شود.

آثار برگزیده دوسالانه کتاب استان اردبیل در موضوع کودک و نوجوان:

۱ . دندان شیری خرگوش کوچولو، فاطمه رضایی

۲. آیی اوغلو (پسر خرس)،  نازیلا حسن‌پور

لازم به توضیح است علاوه بر اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهاد دانشگاهی، اداره‌کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و شهرداری اردبیل، ازجمله نهادهای فرهنگی متولی این رویداد بودند و بنا به گفته مسوولان، از امروز نیز چهارمین دوره این جشنواره به همت و یاری «موسسه سروش نغمه امید» آغاز و فراخوان آن به‌زودی منتشر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =