نگاهی به زبان شعر شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

هفتمین نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با رویکرد نقد سروده‌های اعضا همراه بود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هفتمین نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون استان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست کارشناس انجمن «زبان محکم و زیبا» را یکی از دستمایه‌های مهم شعری خواند و گفت: شاعر زمانی در این حوزه به تسلط می‌رسد که جغرافیای شعری گسترده‌ای داشته باشد؛ فن بیان را بشناسد و در کاربرد آرایه‌های ادبی و به کارگیری نکته‌های دستوری مسلط باشد.

سیده محدثه حسینی سپس عنوان کرد: هنگام سرودن شعر بسیار ضروری است که از خود در مورد سبب سرودن اثرمان بپرسیم و بیندیشیم که شعر ما قرار است چه چیزی را به مخاطب القا کند و برای این پرسش‌ها، پاسخی بیابیم.

وی در خصوص ساختار بیرونی و درونی شعر هم گفت: ساختار بیرونی شعر با توجه به این نکته که اولین رویارویی تصویری مخاطب با شعر از طریق ساختار بیرونی است، اندیشه‌ها باید در بهترین قالب ارایه شود تا تاثیرگذار باشد.

حسینی، که سرفصل‌های آموزشی این کارگاه را با توجه به آثار اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزیده بود، هم‌چنین به اهمیت «کوشش» شاعر پس از «جوشش» عاطفه‌ی او اشاره کرد و آن را راز ماندگاری آثار دانست و گفت: شاعر پس از سرودن شعر ضروری است با استفاده از محورهای جانشینی و هم‌نشینی زبان، واژه‌ها را جابه‌جا کند؛ یا در کنار هم قرار دهد؛ اثرش را در معرض نقد قرار دهد و در مورد آن گفت‌وگو کند.

گفتنی است در این جلسه شعرهای ارایه شده در گروه نقد شد و کارشناس انجمن نکته‌هایی را به صاحبان اثر یادآوری کرد.

سیده محدثه حسینی، دانش‌آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی، شاعر، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری گالیکش کانون گلستان و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن ادبی بیدل شهرستان مینودشت است که تا کنون سه دفتر شعر با نام‌های بن‌بست یعنی آسمان، ریلهای کاغذی و مثل چای صبحانه از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =