مهرواره‌های موضوعی کانون؛ فضایی برای طبع‌آزمایی کودکان و نوجوانان

حسین دهلوی، مهرواره‌های موضوعی کانون پرورش فکری را فضاهایی بکر برای طبع‌آزمایی کودکان و نوجوانان اهل قلم دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور بخش ادبی مهرواره «ستاره‌های بی‌نشان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: تداوم این مهرواره‌ها باعث معرفی چهره‌های جدید در فضای ادبیات کودک و نوجوان می‌شود.
دهلوی با بیان این‌که مهرواره «ستاره‌های بی‌نشان» برای عرض ارادت و قدردانی اهالی شعر به مدافعان سلامت و کادر درمان بود، گفت: همان‌طور که می‌دانیم کادر درمان در این روزها جان بر کف در خط مقدم مقابله با کرونا ایستاده‌اند و بیشتر از روزهای دیگر تلاش می‌کنند؛ در همین رابطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای به تصویر کشیدن گوشه‌ای از رنج و مشقت این عزیزان با ابزار و زبان هنر به برگزاری این مهرواره‌ اقدام کرده است تا کودکان و نوجوانان در آن قلم بزنند.
این شاعر تصریح کرد: به یقین سخن صادقانه‌ای که از دل کودکان و نوجوانان برآمده، دلنشین است؛ بسیاری از آثار ارسال شده نیز از عاطفه‌ای عمیق و قوی (که یکی از شاخصه‌های با اهمیت اثر ادبی است) بهره‌ برده و دچار تصنع و تکلف نشده بود؛ که این خود نقطه‌ی روشنی در آینده ادبیات کودک و نوجوان است.

دهلوی افزود: در بیش‌تر اشعار، به‌خصوص آثار اعضای ارشد و نوجوان، که در قالب کلاسیک و سپید برای بررسی ارسال شده بود، «قوت زبان» و «یک‌دستی الفاظ و عبارات غیرمتکلف» بسامدی بالا و خودنمایی چشم‌گیری داشت و این امر، کار را برای داوری دشوار کرده بود.
داور مهرواره «ستاره‌های بی‌نشان» گفت: گزینش نهایی اشعار برگزیده و قابل تقدیر این مهرواره، حاصل دقت و خوانش چندباره‌ی آثار است. «نگاه امیدوار به آینده»، «نوید روزگار بدون کرونا» و شاخصه‌های ادبی به همراه خلاقیت در فرم و مضمون نیز آثار منتخب را از دیگر اشعار ارسال شده متمایز کرده است.
وی در پایان گفت: برگزاری چنین مهرواره‌ای بی‌گمان آثار مثبتی را در پی دارد که مهم‌ترین آن، درگیری ذهن شاعر با موضوع‌هایی که از قبل به آن‌ها فکر نکرده و بررسی جوانب مختلف یک موضوع خود بستری برای شکوفایی خلاقیت و شکل‌گرفتن نگاه تازه و نو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =