ویژگی‌های رادیوتئاتر و نمایشنامه‌خوانی بررسی شد

تفاوت‌های رادیوتئاتر و نمایشنامه‌خوانی در نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون کرمان با حضور علیرضا آقایی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، پنجمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با حضور علیرضا آقایی نویسنده و کارگردان تئاتر و اعضای انجمن ۳ اسفند ۹۹ برگزار شد.

بنابر این خبر، در این نشست ویژگی‌ها و تفاوت‌های رادیوتئاتر و نمایشنامه‌خوانی از سوی کارشناس مهمان انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علیرضا آقایی برای یادآوری مطالبی که در جلسات گذشته انجمن هنرهای نمایشی کانون کرمان مطرح شده بود گفت: «نمایشنامه‌خوانی روی معرفی نمایشنامه‌های خوب به مخاطب تاکید دارد و با تکیه بر متن خوانش‌گر محور عمل می‌کند. همچنین در نمایشنامه‌خوانی طراحی لباس و صحنه وجود ندارد و اغلب نمایشنامه صحنه‌ای انتخاب و با یک میکروفون خوانش می‌شود.»

وی ادامه داد: «در رادیوتئاتر تاکید روی متن و صدا با هم است و محور اصلی کار صدا و اجرای گوینده است. همچنین در اجراهای رادیوتئاتری طراحی لباس انجام می‌شود و هر فرد یک میکروفون دارد و استفاده از افکت‌های صدا باعث تنوع در فضا و همراهی بیشتر مخاطب خواهد شد.»

همچنین آقایی با اشاره به اینکه رادیوتئاتر برای کودک و نوجوان خیلی جذاب است بیان کرد: «برای یک اجرای موفق رادیوتئاتری گوینده باید تمرینات تنفسی، گرم کردن صورت و اندام درگیر کلام و گرم کردن حنجره و صدا را به صورت مداوم انجام دهد.»

کارشناس مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون کرمان سوال اعضای انجمن درباره پادکست را اینگونه پاسخ داد: «در پادکست‌های روایی که اساس کار روی روایت بدون کارکترسازی و شخصیت‌سازی است تقلید صدا جایز نیست اما در پادکست‌هایی با اجرای تک‌نفره و غیرروایی می‌توان از تقلید صدا استفاده کرد.

در ادامه پنجمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی علیرضا آقایی درباره چگونگی دانلود و استفاده انواع افکت صدا از اینترنت توضیح داد و چند نرم‌افزار برای تدوین و ادیت صدا معرفی کرده و به صورت عملی نحوه کار با یکی از آن‌ها را آموزش داد.

انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان از سال ۹۸ با سرپرستی مهرداد حدادی مربی مسئول فرهنگی کانون رفسنجان تشکیل شده و در حال فعالیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =