برگزاری نشست مجازی «چقدر برای قصه گفتن آماده ایم؟»

نشست تخصصی «چقدر برای قصه گفتن آماده ایم؟» ازسری نشست‌های تخصصی انجمن قصه‌گویی استان هرمزگان ویژه مربیان با حضور فرشته مجیب مدرّس قصه‌گویی کشوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان نشست مجازی «چقدر برای قصه گفتن آماده ایم؟» عنوان نشست مجازی بود که باحضور فرشته مجیب مدرس قصه‌گویی، عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی توسط انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری هرمزگان، باحضور نعیم اسدی معاون محترم فرهنگی اداره کل و باشرکت مسئولین و مربیان مراکز سراسر استان هرمزگان و تعدادی از مربیان قصه گو ازسایراستان‌ها بااجرای الهام اشرافی جاسکی، درفضای اسکای روم برگزار گردید.

الهام اشرافی جاسکی مسئول انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری استان هرمزگان گفت: این نشست باتوجه به شعار آینده را باید ساخت، با هدف ترویج وارتقا سطح کیفی قصه و قصه‌گویی دربین مربیان برگزار می‌گردد.

وی افزود: هدف این نشست همچنین توانمندسازی بیشتر مربیان در تربیت اعضا علاقمند و مستعدِ قصه‌گو و جذب علاقمندان نوجوان برگزار گردید.

اشرافی جاسکی گفت: انجمن قصه‌گویی استان هرمزگان به جهت نگاه تخصصی به فعالیت قصه‌گویی و پرورش بیش از قبل استعدادهای علاقمندان و مستعدان این حوزه در زمینه آموزشِ اعضا انجمن، اهتمام

می ورزد.

وی در ادامه گفت: این نشست‌ها در شرایط فعلی وجود ویروس کرونا، به لحاظ حفظ سلامتی مخاطبان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی برگزار می‌گردد.

فرشته مجیب مدرس در این نشست گفت:کودکان ما بدون ریشه‌ها، مورد تهاجم فرهنگی قرار می گیرند، پس ریشه‌ها را دریابید.

این مدرس قصه‌گویی افزود: قصه، قصه‌ی زندگی است، قصه به انسان قدرت پرواز و تجربه می دهد، قصه‌ها احساس همدردی و همدلی رشد می‌دهند و قصه در هر ژانر و موضوعی که باشد، برای رشد تخیل انسان ضروری است و هیچ آموزشی بدون قصه‌گویی شایسته ی بهترین ها نیست.

وی در ادامه گفت: تخیل مثل ماهیچه است، همچنان‌که ماهیچه نیاز به تمرین دارد تا تقویت شود؛ پرورش تخیل هم نیازمندِ تمرین است.  

مدرس دوره در ادامه گفت:قصه ها، برای خواباندن نیستند بلکه قصه ها برای بیدار کردن هستند.

مجیب گفت: قصه‌گویی یک آفرینش دو جانبه است میان گوینده و شنونده و این خودِ قصه است که می‌تواند مخاطب را به شنیدن جذب نموده و قصه‌گو را به قصه گویی راغب کند.

قصه‌گویی یک هنر است و هیچ فردی واقعا نمی‌تواند قصه‌گویی را بیاموزد مگر اینکه بسیار تمرین کند.

قصه‌گویی روش‌های مختلفی دارد اما همه روش‌های قصه‌گویی در رعایت یک سری اصول یکسان است.

همان گونه که یک نقاش و یا یک ورزشکار ملزم به رعایت اصول هنر و پیشه‌ی خود است؛ قصه‌گو نیز ملزم به رعایت اصول قصه‌گویی  می باشد.

مجیب افزود: هنرجوی علاقمند به هنر قصه‌گویی باید اصول قصه‌گویی را بیاموزد؛ چه کسی که به طور ذاتی استعداد قصه‌گویی دارد و چه کسی که فقط علاقمند به  قصه گفتن است.

این عضوهیات علمی با بیان اینکه مهمترین اصل از اصول قصه گویی درونی کردن قصه است افزود: قصه‌گو باید به تقویت قدرت خیال‌پردازی خود بپردازد تا بتواند  اتفاقات قصه را در ذهن مخاطب ترسیم نماید.

وی سپس از اهمیت زبان بدن در قصه‌گویی گفت و افزود:قصه‌گو باید بتواند احساسات قصه را به درستی به مخاطب منتقل نماید و برای این کار باید از هر پنج حسش استفاده نماید.

مجیب گفت: قصه‌گو باید قصه را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خودش انتخاب نماید، تا بتواند قصه را بهتر و زیبا تر بیان نماید.

وی در رابطه با اهمیت تعامل در قصه‌گویی گفت: در قصه‌گویی لازم است قصه‌گو با مخاطب تعامل داشته باشد و در اجرای قصه‌گویی به همه ی مخاطبین توجه نماید و ارتباط چشمی با مخاطبان را قطع نکند اما از زل زدن به یک مخاطب جهت وادار نمودن آن جهت شنیدن ادامه‌ی قصه‌گویی پرهیز نماید.

این مدرس قصه گویی از نقش سکوت در قصه گفت و افزود:

گاهی لازم است در اجرای قصه‌گویی سکوت یا مکث نماییم تا مخاطب بتواند تجسم بهتری از شنیده ها داشته باشد و سکوت فرصت عمیق‌تر شدن شنیده‌ها  را توسعه می‌بخشد.

لازم به ذکر است انجمن قصه‌گویی استان هرمزگان با برگزاری حداقل دو نشست تخصصی در ماه دانش مربیان و اعضا انجمن در حوزه‌ قصه‌گویی را ارتقا می‌بخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =