دهمین‌ جلسه‌ی انجمن نویسندگان کانون استان اردبیل

دهمین‌ جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل با حضور سمیرا قیومی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در بستر فضای مجازی برگزار و سه اثر داستانی اعضای انجمن، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سمیرا قیومی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای نوجوان، در نقد آثار اعضای انجمن ادبی آفرینش داستان بر نگارش طرح یک‌خطی تأکید کرد.

وی یادآور شد: وقتی‌ صحبت از طرح یک‌خطی داستان می‌شود، چه در مرحله‌ای که داستان می‌نویسیم و چه در مرحله‌ای که داستان را نقد می‌کنیم، این مزیت را دارد که همه‌ی زوایای فریبنده‌ی داستان کنار می‌رود و اصل داستان باقی می‌ماند؛ یعنی ما چه ماجرایی را داریم دنبال می‌کنیم.

مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: طرح یک‌خطی معمولاً یک جمله است و هر داستان یک‌جمله‌ای هم یک فاعل، یک مفعول و یک فعل دارد.

او هم‌چنین در رابطه با طرح داستان نیز خاطرنشان کرد: سوالاتی از قبیل چی شده؟ چرا؟ به چه دلیل این‌طور شد؟ سوالاتی هستند که باید در طرح داستان به آن‌ها پاسخ گفته شود و اگر در داستان با سوال بی‌جوابی مواجه شویم درواقع مشکل از طرح داستان است.

 قیومی تصریح کرد: دوراهی‌هایی که در مسیر برای شخصیت داستان اتفاق می‌افتد باعث کشش و تعلیق در داستان می‌شود و این مقوله مانند کفه ترازویی است که باید بالانس شود تا تعلیق خوب شکل بگیرد.

مهمان برنامه در این نشست تأکید کرد که نویسندگان باید دقت کنند تا دچار کلیشه‌ها در داستان نشوند و باید دنبال پیدا کردن جزئیاتی باشند که خواننده از ملموس بودن آن لذت ببرد.

نویسنده و مدرس داستان‌نویسی همچنین به معماری در داستان اشاره‌کرده و گفت: نویسنده در توصیف و طراحی فضا و مکان‌ها باید به ساختار آن توجه داشته و جزییات را به دقت در نظر داشته باشد.

شایان‌ذکر است در این نشست داستان‌های «به خاطر تو»از نادیا قربانی زاد، «از پسش برمیام» نوشته طوبی حسین‌زاده و یاسمین انتظاری توسط مربیان، اعضای انجمن و مهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =