کد خبر: 304000
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
بازدید 122
پیوند ‌احساس و خیال، نویدبخش آفرینش شعری ماناست

«کشف تازه»، «یک حس تاثیرگذار» و «اتفاق ویژه» که به پیوند احساس و خیال منجر شود، نویدبخش آفرینش شعری مانا و ماندگاراست.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این مطالب، بیان‌گر دیدگاه «حمیراخدابنده دوگاهه»، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی و محور سخنان وی در آخرین نشست اعضای  انجمن شاعران نوجوان کانون  استان گیلان در سال ۱۳۹۹ به‌شمارمی‌رود.

خدابنده در این نشست مجازی که با حضور مربیان، رابطان و اعضای انجمن شعر آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد، از ضرورت توجه به مضامین و اندیشه‌های جاری در شعر سخن‌گفت و افزود: لازمه‌ی تولد یک شعر مانا، خلق یک اتفاق تازه است که به گره‌خوردگی احساس و خیال‌منجرشود.

این شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در ادامه به اهمیت بهره‌گیری از صنایع لفظی و بدیعی پرداخت و با تبیین این موضوع که آمیختگی اندیشه‌ی‌شاعرانه و صنایع ادبی، دارای اهمیت ویژه‌ای است، افزود: دست‌یابی به این توان‌مندی، مطالعه و واکاوی آثار شاعران و پیش‌کسوتان را طلب‌می‌کند.

کارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان‌گیلان برهمین اساس، ارتقای توان‌مندی‌های ادبی، دانش و آگاهی‌های شعری را در خلق یک اثر شاعرانه ضروری ارزیابی‌کرد و با مهم برشمردن تقویت سیرمطالعاتی تصریح‌کرد: هنگامی ملزومات شاعری در دسترس خواهدبود که گنجینه‌ای از آگاهی‌ها و واژه‌های شاعرانه را در اندیشه داشته‌باشیم.

خالق آثاری چون: «فرمانروای عشق»، «با تو تا غزل» و  «ادبیات کودک در گیلان» دراین میان به  نقد و بررسی ۵ اثر اعضای انجمن ادبی شعر آفرینش کانون گیلان در قالب‌های «چهارپاره»،«غزل» و «شعرسپید» پرداخت و با مهم‌توصیف‌کردن زبان، اندیشه‌شاعرانه و نقش صورخیال گفت: «زبان شاعر، زبانی ساده و سطحی نیست؛ بلکه هنری است که در سایه بهره‌گیری از ابزار و عناصر مناسب، هم‌نشینی واژه‌ها و موسیقی کلامی،  به خلق اثری تاثیرگذار کمک‌می‌کند.»

این پژوهش‌گر و مدرس هم‌چنین، ایجاز و کوتاه‌گویی را لازمه‌ی سُرایش شعر دانست و اظهارکرد: موجزگویی، پل ارتباطی کلام شاعر و ذهن مخاطب‌است و نقشی اثربخش در استقبال علاقه‌مندان از آثار صاحبان قلم و اندیشه دارد.

تشریح و تبیین سیر تحول و دگرگونی رباعی در ادبیات فارسی و جایگاه آن در میان شاعران و ادبیان ازدیگر موضوع‌های محوری این نشست مجازی بود که با طرح پرسش حاضران و پاسخ‌گویی حمیراخدابنده دوگاهه همراه‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =