ابتدای داستان سعی کنید قلاب بیندازید و مخاطب را جذب کنید

ششمین نشست انجمن داستان آفرینش با حضور کارشناس ادبی استان فارس، سمیه آوَرند برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست تخصصی انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان با حضور اعضای علاقمند به صورت مجازی برگزار شد. 

 به گفته مسئول انجمن معصومه میری در این نشست سه اثر از ۳نویسنده نوجوان انجمن توسط۶ منتقد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 داستان«توهم» اثر مریم صالحی از قشم، توسط پرنیان اسماعیلی از قشم و فاطمه شاه حسینی از مجتمع آفرینش، داستان«سرو»،اثر انیس موحدی از مرکز زیباشهر  توسط ریحانه میر شکاری از باغشهر فین، معصومه نیلاد از مرکز کوی پلیس و فاطمه کریمی از بستک و در آخر داستان«شاخنامه» اثر نیلوفر خزر از هرمز که توسط مریم ضیایی از مرکز پارک لاله مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 مهمان ویژه این نشست سمیه آورند  نویسنده، مدرس و پژوهشگر از استان فارس بود که پس از بررسی هر کدام از داستان‌ها و شنیدن نظرات منتقدان انجمن، گفت: خوشحالم از اینکه با نوجوانانی با مطالعه ی بالا و بسیار دقیق و ریز بین مواجه هستم و این جای بسی تبریک به مربیان انها دارد. 

آورند بعد از شنیدن نقدها ، به بررسی آثار نویسنده‌ها پرداخت و به نکاتی اشاره کرد.

وی درباره ی نقد داستان «سرو»، گفت: بکار بردن توصیف غیر مستقیم شخصیت‌ها در داستان «سرو» بسیار زیبا بود و جای تحسین داشت ولی لازم است در شروع داستان  از نصیحت بپرهیزیم زیرا باعث دلزدگی مخاطب می‌شود.

این نویسنده افزود: سعی کنید همان ابتدا قلاب بیندازید و مخاطب را جذب کنید و تا پایان‌ با خود همراه کنید.

آورند در نقد داستان «شاخنامه» به طرح داستانی و طنز زیبایی که در داستان بود اشاره کرد و گفت: داستان کوتاه باید برشی از یک زندگی را در برگیرد و اگر نویسنده بخواهد برهه ی زمانی طولانی را در داستان مطرح کند مجالی برای پرداخت به جزییات داستان نخواهد داشت.

آورند درباره داستان «توهم» به ژانر عاشقانه ی آن اشاره کرد و گفت: نویسنده با نگاه خوب خود به این ژانر، به جزییات زیبایی پرداخته است؛ ولی درباره انتخاب زاویه دید در داستان، اگر زاویه دید را اشتباه در نظر بگیرید خواه ناخواه تمام عناصر داستان تحت شعاع قرار می‌گیرد و ممکن است از توصیف درست شخصیت‌ها ، مکان و زمان در داستان و حتی گره افکنی و گره گشایی باز بمانید و پرداخت درستی نداشته باشید. 

در آخر این نشست وی خاطر نشان کرد که بی شک حضور اعضای مستعد در انجمن‌ها ماحصل تلاش مربیان آنهاست و این قابل تحسین است و برای همه اعضا آرزوی موفقیت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =