جایزه کتاب ماه و سال به انتخاب‌های مخاطب کمک می‌کند

برگزاری جایزه کتاب ماه و سال کانون اتفاق خوبی است که به نویسنده انگیزه می‌دهد و از طرفی به مخاطبان برای انتخاب کتاب بهتر کمک می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مژگان کلهر برگزیده جایزه مرغک سیمین ماه مهر جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ١٣۹٩ برای کتاب «الینا در عروسی به صرف خارش» درباره ایده نوشتن این اثر گفت: انتشارات افق جلسه‌هایی را با مسئولیت آقای شمس و با عنوان «رمان کودک» برگزار کرد و بنا شد ما با یک شخصیت ثابت، رمان کودک بنویسیم. هر نویسنده شخصیتی را انتخاب ‌کرد و براساس ماجراهایی که برای آن شخصیت اتفاق می‌افتاد داستانش را ‌نوشت. من «الینا» را انتخاب کردم؛ دختری که دبستانی است و هر دفعه برایش اتفاقی می‌افتد.
وی افزود: چهار جلد از این مجموعه نوشته شده و الان در حال نوشتن جلد پنجم هستم. ان‌شالله بچه‌ها این کتاب‌ها را بخوانند و خوش‌شان بیاید. داستان هر کتاب متفاوت است و به موضوع‌هایی مانند فوتبال، حیوانات خانگی، همسایه و... می‌پردازد و هر کدام ماجراهای خاص خودش را دارد.
نویسنده کتاب «الینا در عروسی به صرف خارش» با بیان این‌که برای نوشتن کتاب کودک شناخت بچه‌ها و نوع فکر و رفتارشان مهم است، گفت: نویسنده باید بتواند همان‌طور که بچه‌ها فکر می‌کنند و حرف می‌زنند شخصیت خلق کند. من هم اوایل که شروع کرده بودم بیشتر درباره چیزهایی که در گذشته برای خودم اتفاق افتاده بود می‌نوشتم، طوری که انگار خاطره‌های خودم را می‌نویسم. به مرور دیدم این روند خیلی جواب نمی‌دهد و بچه‌ها نسبت به گذشته به‌روزتر شده‌اند و بیشتر دنبال هیجان، کارهای طنز و ترسناک هستند.
برگزیده جایزه مرغک سیمین کانون ادامه داد: بچه‌ها ما را به سمتی می‌برند که باید جدی‌تر به آنها نگاه کنیم و بنویسیم. برای همین من شخصیت داستانم را با نگاه به بچه‌های اطرافم و براساس خصوصیات و مسایلی که دارند خلق کردم. سعی کردم از اتفاق‌های اطرافم الهام بگیرم تا کتاب واقعی‌تر باشد و مخاطب با شخصیت داستان همزادپنداری کند.
این نویسنده کودک در پایان گفت: برنامه‌های این چنینی خیلی خوب است اما به‌خاطر شرایط بیماری کرونا و مسایل مالی مدتی‌ست خیلی کم شده، وقتی تقدیر و معرفی نباشد احساس می‌کنیم کارمان دیده نمی‌شود. وقتی جاهایی مانند کانون پرورش فکری، رشد، وزارت ارشاد، شورای کتاب، لاک‌پشت پرنده و... اسامی کتاب‌های برتر را اعلام می‌کنند اتفاق خوبی است که به من نویسنده انگیزه می‌دهد و کارم دیده می‌شود، از طرفی به مخاطب برای انتخاب کتاب بهتر کمک کند؛ درنتیجه روی فروش هم تاثیر دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =