تفاهم نامه پنج جانبه اجرای طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری استان قم به امضا رسید

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم تاکید کرد: استفاده از امکانات و ظرفیت های کانون توانسته به شناسایی و بروز استعدادها و ظرفیت های نخبگی دانش آموزان کمک شایانی کند.


به‌گزارش‌روابط‌عمومی‌کانون‌پرورش‌فکری کودکان‌ونوجوانان استان قم، تفاهم نامه اجرای طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری میان فرمانداری، بنیاد نخبگان، اداره کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۹به امضا رسید.
فرماندار قم در این نشست ضمن اعلام حمایت از طرح توسعه فناوری و نوآوری در میان مناطق کم برخوردار اطراف قم گفت: استان قم ظرفیت و استعداد فراوانی در تربیت و پرورش نخبگان ملی و فراملی دارد.
مرتضی حیدری با بیان اینکه باید بررسی شود که چطور این نخبگان تربیت می شوند و چرا به راحتی استعدادهای ما از کشور خارج می شوند ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اغلب بخش خصوصی از نخبگان حمایت می کند و هزاران برابر از سرمایه گذاری و جذب نخبگان سود می برد.
وی یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور را نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: متاسفانه در ایران بار حمایت و هدایت نخبگان و فناوران بر دوش دولت است و نمی تواند آنچنان باید و شاید از دستاوردهای پژوهشی و فناوری نخبگان استفاده کند.
فرماندار قم با تاکید براینکه هم افزایی دستگاه های اجرایی در طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری یک امر ضروری است گفت: جامعه باید باور کند که شناسایی و حمایت از نخبگان و فناوران کشور را به خلق ثروت و توسعه پایدار سوق می دهد.
در بخش دیگری از این نشست، رئیس پارک علم و فناوری استان قم را دارای ظرفیت کم نظیر در طرح ها و ایده های نوآورانه قلمداد کرد و گفت: طرح توسعه متوازان نوآوری و فناوری در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی برنامه ششم در حوزه علم و فناوری است.
دکتر سید حسین اخوان علوی، همکاری و تعامل طرفین تفاهم نامه را در توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی در میان کلیه بخش های شهری و روستایی استان را مهم دانست و گفت: بی شک پارک علم و فناوری از تمام ظرفیت های خود برای شناسایی، معرفی و حمایت از نوآوران و نخبگان و علاقه مندان کارآفرینی در شهر و روستاهای بخش استان قم استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به نقش کلیدی آموزش و پرورش در توسعه فناوری استان گفت: پژوهش و فناوری باید یکی از ارکان مهم این نهاد آموزشی باشد و به نظر می رسد می توان از ظرفیت های خانه علوم و فنون برای ایجاد پارک علم و فناوری ویژه کودکان و نوجوانان استفاده کرد.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم نیز با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی استان گفت: راه اندازی و اجرای یک طرح متوازن با استفاده از ظرفیت های دستگاه های مرتبط می تواند به توسعه علم و پژوهش در استان کمک کند.
دکتر محمد محمد رضایی گفت: لازم است دستاوردهای مهم علمی و پژوهشی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در متون و کتب درسی ظهورو بروز پیدا کند.

دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت های این مجموعه برای شناسایی و پرورش استعدادهای استان گفت: امکانات و ظرفیت های کانون توانسته به شناسایی و بروز استعدادها و ظرفیت های نخبگی دانش آموزان کمک شایانی کند.
حامد حجتی گفت: کانون قطعا نقش موثر و چشمگیری در طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری در استان قم خواهد داشت.
در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با تاکید براینکه در سال 99 استان قم به موفقیت های چشمگیری در زمینه های علمی و پژوهشی دست یافته است گفت: خوشبختانه در این سال به رغم محدودیت های کرونایی بعد از 15 سال 9 مدال المپیاد کشوری نصیب استان شد.
 حمید رضا شیخ الاسلام با بیان اینکه مدارس استان در سه محور مهم علمی حرکت می کنند گفت: کنکور محوری، المپیاد محوری و پژوهش محوری در دستور کار مدیران مدارس استان به رغم ظرفیت های مختلفی که دارند قرار دارد.
گفتنی است تفاهم نامه طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری در استان قم با هدف اجرایی سازی توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی در میان جامعه هدف( کلیه بخش های استان و شهر و روستاهای زیرمجموعه آنها) میان 5 دستگاه اجرایی به مدت 3 سال به امضا رسیده و در فاز اول بخش مرکز قم به عنوان پایلوت اجرای این تفاهم نامه انتخاب شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =