آغاز فرایند اجرایی بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی از فروردین ۱۴۰۰/ بخش‌های جدید افزوده شده است

رییس بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اعلام خبر برگزاری این جشنواره از فروردین ۱۴۰۰ گفت: در جشنواره بیست‌وسوم با توجه به جمع‌بندی پیشنهادها، نظرها و درخواست‌هایی که از سوی قصه‌گویان، مدرسان و علاقه‌مندان به این جشنواره از دوره بیست‌ودوم به دبیرخانه رسیده بود، تغییرهایی در نحوه برگزاری جشنواره ایجاد و بخش‌هایی اضافه شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری حضوری جشنواره‌ها دست‌کم تا تابستان سال آینده، بخش‎های استانی این جشنواره به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

محمدرضا زمردیان: در جشنواره امسال علاوه بر این‌که شرکت‌کنندگان در بخش استانی به صورت مجزا داوری می‌شوند، براساس امتیار واحدی که از سوی داوران به دست می‌آوردند در رده ملی با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت افرادی که حد نصاب امتیاز را دریافت کرده‌اند به دور دوم جشنواره راه پیدا می‌کنند.

رییس بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: در گذشته، دور دوم جشنواره به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد اما با توجه به شرایط موجود، در این بخش مجموع برگزیدگان ملی و قصه‎ گویان برتر کشور به صورت اجرای زنده مجازی و داوری متمرکز در مراکز حضور دارند تا در نهایت نفرات برتر برای اجرای صحنه‌ای در شب یلدا انتخاب و معرفی شوند.

وی افزود: یکی از تغییرهای جشنواره بیست‌وسوم رقابت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها صرفا در مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی است.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: از جمله بخش‌های اضافه شده به جشنواره بیست‌وسوم بخش «قصه‌گوی برتر» است که با حضور قصه‌گویانی که مقام‌های برتر جشنواره‌های گذشته را کسب کردند و علاوه بر آن در حوزه تدریس، تالیف و ترویج قصه‌گویی فعالیت داشتند، برگزار می‌شود. در این بخش بعد از احراز شرایط، نفرات برتر باید یک قصه واحد که با قرعه کشی از سوی هیات داوران انتخاب می‌شود اجرا کنند تا در نهایت افراد حائز شرایط به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی افزود: در این بخش «قصه‌گوی برتر» علاوه بر تندیس جشنواره، جایزه ۳۰ میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد.

زمردیان درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل نیز با توجه به این‌که بخش مقدماتی جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، این امکان وجود دارد که تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی اجرای مجازی داشته باشند و در نهایت نفرات برتر برای اجرای مرحله نهایی در آذرماه ۱۴۰۰ انتخاب ‌شوند.

رییس بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: قصه‌گویان در جشنواره بیست‌وسوم باید شیوه قصه‌گویی خود را از بین سه شیوه سنتی-آیینی، کلاسیک و مدرن انتخاب کنند.

وی با اشاره به شیوه سنتی-آیینی گفت: تلاش ما این است تا از طریق این شیوه به احیا، گسترده شدن و حمایت از شیوه‌های قصه‌گویی سنتی مانند نقالی، پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی توجه ویژه داشته باشیم.‎

زمردیان ادامه داد: در جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویان باید علاوه بر اعلام شیوه قصه‌گویی، مخاطب خود را از میان سه گروه کودک، نوجوان و بزرگ‌سال انتخاب کنند.

‎معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه این دوره از جشنواره با شعار «آینده ساختنی‌ست» برگزار خواهد شد ادامه داد: اطلاعات دقیق و فراخوان این جشنواره در نیمه اول فروردین ۱۴۰۰ اعلام می‌شود و ثبت‌نام قصه‌گویان و دریافت آثار از نیمه دوم فروردین آغاز خواهد شد.

وی درباره بخش قصه‌ ۹۰ ثانیه‌ای توضیح داد: این بخش روایت هنرمندانه قصه‌ زندگی مردم است که از سوی خود آن‌ها در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود.

او افزود همانند دو سال گذشته قصه‌های برگزیده این بخش از سوی یکی از نویسندگان شاخص کشور در کتابی با عنوان «قصه زندگی من» بازنویسی و منتشر خواهد شد.

زمردیان در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به سبکِ برگزاری این دوره از جشنواره، شاهد استقبال گسترده مخاطبان همچون دوره ۲۱ و ۲۲ از سوی قصه‌گویان و قصه‌دوستان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =