شعر الهامی از طرف خدا و هدیه به انسان هاست

منیره هاشمی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان کشور، میهمان آخرین جلسه انجمن شاعران نوجوان استان هرمزگان در سال ۹۹ شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ در آخرین نشست مجازی انجمن شعر با هدف نقد و بررسی آثار اعضا؛ نقد آثار را منیره هاشمی ، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان کشور بر عهده داشت .

در این نشست تخصصی که هاجر غلام نظری نماینده انجمن شاعران نوجوان استان ضمن خوش آمدگویی به منیره هاشمی خالق کتاب های ماندگار و خاطره‌انگیز برای کودکان و نوجوانان گفت: خوشبختانه پیشرفت‌های قابل تاملی در آثار اعضا به وجود آمده و این پیشرفت‌ها، مسئولیت ما را بیشتر می‌کند و اهمیت نقد در انجمن‌ها را گوشزد می‌کند.

در این نشست آثار آتنا کهندل پور، رقیه حیدری زاده، همایون جعفرپور، فاطمه صالح زاده، فاطمه یاس پورارژنگی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

منیره هاشمی در آخرین نشست انجمن شعر که با حضور کارشناس ادبی، مربیان و اعضای انجمن همراه بود؛ ضمن  نقد و بررسی آثار اعضا به موضوع اهمیت صنایع بدیع در شعر و انواع آن پرداخت و گفت: با استفاده از این تکنیک که شعرمان اثرمان زیباتر می‌شود. 

در ادامه هاشمی ضمن نقد آثار به بررسی نقاط قوت و قابل ارتقای آن‌ها پرداخت و در مورد غزل رقیه حیدری‌زاده با عنوان اتفاق نظر، این شعر را جاندار و محکم دانست و گفت: شعر الهامی از طرف خدا و هدیه به انسان هاست و از اعضا می‌خواهم با مطالعه و نقد درست آثار شاعران مطرح کشوری به پیشرفت روز به روز خود کمک کنند.

 وی در ادامه بررسی شعر مذکور گفت: مراعات نظیر یکی از رایج‌ترین آرایه‌های ادبی است که در این شعر به وفور دیده می شود و زمین و ماه، لب و بازو، عصر و سحر  نمونه‌های از آن است.

شاعر کتاب آقای تابستان در ادامه افزود: آرایه هایی مثل مراعات نظیر ، جاندارپنداری ، حس‌آمیزی ، تکرار در شعر موجب می شود که زیبایی آثار دو چندان شود.

این شاعر کودک در ادامه گفت: در شعر همایون جعفرپور ما با تجربه دیداری و شنیداری مواجه هستیم . تصویری جذاب از قطرات باران که از سقف انباری  چکه چکه خواهد کرد و در این اثر استفاده آگاهانه از آرایه تکرار به تقویت بار موسیقیایی زبان شعر کمک کرده است. 

منیره هاشمی رعایت ایجاز و مختصرگویی در اشعار را رضایت آمیز دانست و گفت: هر سخنی که معانی زیادی را در لفظی کوتاه و فشرده بیان کند ایجاز است  و نمونه این ایجاز در شعر کودک و نوجوان نیز قابل تامل است و کاربرد هنری آن از دیدگاه مباحث زیبایی شناختی اهمیت زیادی دارد . 

هاشمی گفت: در شعر فاطمه صالح زاده واژه‌ها در دستان شاعر است و ایجاز برتری خوبی نسبت به بقیه آرایه‌ها دارد. حس آمیزی ( تیر تلخ حادثه ) که در انتهای شعر به کار رفته ، ضربه نهایی آن را منسجم تر کرده است.

خانم هاشمی نویسنده کتاب چشمه خانم ادامه داد: تناسب معنایی و خوبی در شعر فاطمه یاس پورارژنگی قابل مشاهده است و بدیع لفظی جالبی اتفاق افتاده است و سمفونی بتهوون توانسته موسیقی را در شعر او ایجاد کند.

در این نشست تخصصی شعر آتنا کهندل پور یکی از شاعران نوجوان انجمن هم مورد بررسی قرار گرفت. هاشمی در نقد و بررسی این شعر گفت: بخش درخشان این شعر "ما تا رویاهایمان زیر آبیم" است . جاندارپنداری که در این شعر اتفاق افتاده است زیبایی آن را افزوده است و نکته قابل توجه این است که توجه به زمان را نادیده نگیریم. 

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه افزود: استفاده از تناسب معنایی در شعر باید در خدمت کلیت شعر باشد و چکش‌کاری در مرحله ویرایش، لازمه شعر سرایی است. 

در پایان جلسه فاطمه غلامزاده ضمن تشکر از حضور شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در این انجمن گفت: از امیدهایی که با کلام مهربانتان به اعضای انجمن شعر دادید قطعا آینده ادبیات با اعضا خوش‌تر رقم خواهد خورد. وی ضمن تشکر از کلیه همکاران آفرینش‌های ادبی، خطاب به اعضای انجمن‌ها افزود: این انجمن ها تمرین خوبی برای زندگی کردن است. 

در این انجمن ریحانه میرشکاری برای شعر رقیه حیدری زاده،  هستی جعفرپور و فاطمه جعفرنژاد برای شعر اتنا کهندل پور،  رقیه حیدری زاده و ژینا قدیمی برای شعر همایون جعفرپور،  انیس موحدی نژاد و انسیه خادمی برای شعر فاطمه صالح زاده و سرانجام رقیه حیدری‌زاده برای شعر فاطمه‌یاس پورارژنگی قلم زدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =