بازی‌کردن با اسباب‌بازی‌ها بهترین راه برای پی بردن به زاویه دید کودکان

بهترین راهی که می‌تواند زاویه دید کودکان را برای طراحان اسباب‌بازی آشکار سازد بیشتر بازی کردن با این اسباب‌بازی‌هاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مارکوس ماسیل استاد طراحی اسباب‌بازی دانشگاه اوتیس کالیفرنیا در نشستی تخصصی که به‌صورت مجازی برگزار شد به انتقال بیش از 15 سال فعالیت علمی و دانشگاهی و تجربه‌های کاری‌اش به شماری از طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی در ایران پرداخت.
او روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در این نشست که به همت اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با تاکید بر اهمیت پی‌بردن به نیازها و زاویه دید کودکان یادآور شد: بازی کردن با اسباب بازی‌ها می‌تواند داستان، الگوها، و نحوه تعامل کودک را با این ابزارها آشکار سازد و طراحان نیز می‌توانند از این راه به تغییر و بهبود نحوه تعامل و تعریف‌کردن داستان‌های جدید برای آن بپردازند.
این طراح و توسعه‌دهنده اسباب‌بازی در آمریکا که تاکنون در شرکت‌های بزرگ به طراحی و مدیریت محصول پرداخته است، توضیح داد که همه‌ی گونه‌های اسباب‌بازی مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد اما با شیوع بیماری کرونا در جهان استقبال از بازی‌های داخل خانه، ساختنی و رومیزی به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
ماسیل در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در نشست درباره‌ی نحوه طراحی اسباب‌بازی مناسب برای کودکان افزود: اگرچه مخاطب اصلی این کالا کودکان هستند اما در نهایت این پدرومادرها هستند که ابتدا باید جذب آن شوند و این مساله کار طراحان را سخت و آن‌ها را با چالشی سخت و حتی خطرناک روبرو می‌کند و آنان باید اسباب‌بازی را به‌نحوی طراحی کنند که هم برای کودک و هم برای بزرگسالانی - که ممکن است از زاویه دید کودک مطلع نباشند - جذاب باشد.
مدرسِ طراحی و نمونه‌سازی بازی و اسباب‌بازی دانشگاه هنر اوتیس آمریکا در این نشسست با عنوان «تجربه آموزش طراحی اسباب‌بازی»، تغییر دیدگاه طراحان و توجه بیشتر به مفهوم بازی و اسباب‌بازی را زمینه‌ای برای طراحی بازی‌های خلاقانه برای کودکان و بازکردن دنیای جدیدی به روی آنان عنوان کرد.
او تاکید کرد کودکان به همه پدیده‌ها شفاف و خلاقانه نگاه می‌کنند و نگاه آنان مانند بزرگ‌سالان از فیلترهای فراوان عبور نمی‌کند و دچار خودسانسوری نمی‌شوند.
استاد طراحی اسباب‌بازی دانشگاه اوتیس، بازی را بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان دانست و گفت در سال‌های آینده و حتی در بزرگسالی هم این نیاز به شکل‌های دیگری بروز می‌کند مثل استفاده از گوشی‌های هوشمند و جمع‌آوری تمبر و ....
«ماسیل»، ارایه داستان، کشف و اکتشاف و ماجراجویی را سه عنصر اصلی برای جذاب شدن اسباب‌بازی برشمرد و ادامه داد: هر اسباب‌بازی باید دارای داستان باشد تا ابتدا پدرومادرها را به خریدن آن و بعد کودکان را به بازی‌کردن ترغیب کند.
او همچنین بر اهمیت طراحی تصاویر، بسته‌بندی مناسب و ارایه توضیح‌های کافی برای اسباب‌بازی تاکید کرد به نحوی که مخاطب بداند این بازی چیست؟، چه قابلیت‌ها و امکاناتی دارد، سازوکار حرکت‌ها چیست و شخصیت‌ها از چه ویژگی یا خصوصیت اخلاقی برخوردارند و چه چیزی را دوست می‌دارند؟
این استاد دانشگاه همچنین به بیان برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشگاهی پرداخت که سال‌ها پیش در آن تحصیل کرده است و اکنون همان‌جا به تدریس می‌پردازد و از برنامه‌های دانشگاه برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان و بخش صنعت، کارورزی با حضور دانشجویان قدیمی و برگزاری نمایشگاه از بازی‌های طراحی‌شده در سال آخر به‌عنوان فرصت‌هایی نام برد که مهارت طراحان را به نمایش می‌گذارد و افزایش می‌دهد.
در این نشست که روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با حضور شماری از طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد، آیدین‌مهدی‌زاده دبیر چهارمین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی از ادامه برگزاری این نشست‌ها با حضور میهمانان خارجی خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =