آغاز دفتر انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در سال ۱۴۰۰

نخستین‌جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان در سال ۱۴۰۰ با نقد آثار اعضا و بررسی زبان شعر، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین‌جلسه‌ی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در سال ۱۴۰۰، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۹ فروردین با دعوت از مهدی مردانی شاعر، نویسنده، منتقد و کارشناس ادبی کانون قزوین، برگزار و ضمن بررسی ملزومات شعری، شاعرانه‌های اعضای این انجمن، نقد و بررسی شد.

مردانی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان انجمن آفرینش‌های ادبی کانون سمنان پس از خوانش اثر یکی از اعضای نوجوان این انجمن اظهار داشت: تصاویر زیبا و امیدبخش در شعر قابل ستایش است و به‌نوعی حس امیدواری و زیبایی در شعر به مخاطب اثر القا می‌شود.

شادی انتخابی است؛ نه اتفاقی

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان در ادامه با بیان این‌که شادی یک انتخاب است؛ نه یک اتفاق، از اعضای انجمن خواست تا شادی را انتخاب کنند و اجازه ندهند اتفاقی بیفتد تا شاد شوند.

مردانی با اشاره به این‌که ایده‌ی اولیه در شعر؛ یعنی یک تصویر و یک معنا که برای مخاطب نوشته می‌شود، یادآور شد: در شعر سپید، شاعر بایست با وسواس بیش‌تری از کلمات استفاده کند و در لحظه‌ی کشف یک تصویر دچار یک شوک و لذت شود و آن را به زبان شعر بنویسد تا کلمات شعر، مخاطب را دچار غافل‌گیری و تفکر کند و به سمت کشف ببرد و او بتواند بقیه ماجرا را حدس زده، گره‌ی معمایی را گشوده و تصویری را پرده‌برداری کند و در نتیجه به کشف و اندیشه‌ی شاعر برسد.

وی هم‌چنین تأکید کرد: حذف کلمه یا جابجایی آن در شعر، ممکن است باعث ایجاد خلل شود که در شعر کوتاه و سپید بیش‌تر به این عنصر غافل‌گیری نیاز است.

مردانی در  ادامه افزود: بخش عظیمی از تصویرسازی شعر بایست شخصی باشد و این‌که شاعر چگونه درخصوص بهار آن را شخصی‌سازی و تصویرسازی می‌کند. به عنوان نمونه، دو بهار در ذهن خود داریم، بهاری که در شعرها، نوشته‌ها، فیلم‌ها و آثار هنرمندان دیگر دیده می‌شود و دیگری تجربه‌ای است که خودمان از بهار داریم که همین مدّ نظر شاعر است و در واقع همان خاطرات تکرارنشدنی از بهار و اتفاقاتی که فقط خودمان از آن خبر داریم پس شاعر در اولین‌قدم بایست به سراغ تجربیات شخصی خود برود.

توجه به عنصر ایجاز در شعر سپید

کارشناس ادبی کانون قزوین اظهار داشت: یکی از لوازم شعر، ایجاز؛ یعنی بیان مفاهیم بسیار در کلمات کم است و شاعری را می‌توان موفق دانست که بتواند از عهده‌ی این عمل برآید.

مردانی تأکید کرد: ایجاز در شعر از سه طریق حذف، ترکیب‌سازی و چگونگی بیان و ساخت زبانی شعر امکان‌پذیر است که آسان‌ترین راه برای رسیدن به ایجاز، حذف است مانند حذف جمله، حذف مصراع، حذف فعل، حذف کلمه، حذف حروف و هر آنچه تکرار و یا آوردن آن ضروری نیست.

مهندسی کلمات از ملزومات شاعری است

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش یکی از ملزومات شاعری را مهندسی کلمات دانست و گفت: تفاوت شعر روایی و یک روایت داستانی دقیقاً در زبان اتفاق می‌افتد و زبان شعر، خودش را از روایت داستان جدا می‌کند برای این‌که یک روایت ساده نیست؛ بلکه پر از صناعات ادبی و تکنیک است در حالی که ممکن است در داستان این اتفاق نیفتد؛ هرچند نمونه‌داستان‌های شاعرانه هم مانند آثار بیژن نجدی و... دیده می‌شود.

گفتنی است؛ با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت پذیرش مخاطبان کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی‌هنری، سلسله‌جلسات نقد و بررسی آثار اعضای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان سمنان از دهه‌ی دوم اردی‌بهشت سال ۱۳۹۹ در قالب دو انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان به‌صورت مجازی و برخط(آنلاین) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =