کد خبر: 304538
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
بازدید 227
اندیشه‌های نو، بر ارزش شعر می‌افزاید

حمیرا خدابنده‌دوگاهه در تازه‌ترین جلسه‌ی انجمن نویسندگان و شاعران نوجوان «سروناز» شیراز که با محوریت شعر برگزار شد، اندیشه‌های نو را مانند طلا دانست که بر ارزش شعر می‌افزایند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، حمیرا خدابنده‌دوگاهه، کارشناس مسوول ادبی کانون استان گیلان، در انجمن ادبی «سروناز»  با اعضا در رابطه با شعر و هنر شاعری سخن گفت.

بر اساس این گزارش، خدابنده ابزار کار شاعر را کلمات عنوان کرد که باید با دقت از سوی سراینده انتخاب شوند و زبان شعری متناسب با عصر شاعر را رقم بزنند.

کارشناس مسوول ادبی کانون استان گیلان، شناخت شعر، استفاده از عناصر شعری، استفاده از آرایه‌ها، استفاده و کاربرد صحیح وزن و جاری بودن عنصر عاطفه و خیال در شعر را ویژگی اساسی اشعاری دانست که در کانون فارس  به نقد آن پرداخت.

این شاعر و پژوهشگر از ضعف تألیف و حسن تألیف برای اعضا گفت؛ از نظر او، شاعری که دارای زبان گیرا و جذاب  باشد، می‌تواند ذهن و احساس مخاطب را به خودش جلب و بر احساس مخاطب تأثیر بگذارد.

خدابنده‌دوگاهه، خواندن اشعار شاعران معاصر و افزایش مطالعه با هدف بالا بردن دایره لغات را ضروری دانست.

شاعر مجموعه‌ی «قند و لبخند» همچنین به ایجاز در شعر اشاره کرد و گفت: ایجاز یکی از عناصری است که می‌تواند شعر را از نثر ادبی دور کند. او به استفاده از عنصر غافل‌گیری در پایان شعر هم اشاره کرد. ایجاد خلاقیت، دیگر مشخصه‌ای بود که خدابنده آن را در خلق یک اثر ادبی مهم دانست و از اعضا خواست در شعر از آن دسته تصاویری استفاده کنند که از نظر معنایی کامل کننده‌ی یکدیگر باشند. به گفته‌ی او، اندیشه‌های تازه و نو، مانند طلا هستند و باعت ارزشمندی شعر می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =