قصه گویی با ابزار محور نشست انجمن قصه گویی کانون ایلام شد

نشست تخصصی انجمن قصه گویی کانون ایلام با حضور مهتاب شهیدی از قصه گویان توانمند کشوری و برگزیده بخش ملی و بین المللی قصه گویی با موضوع ابزار و نقش آن در روند قصه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام، نخستین نشست تخصصی انجمن قصه گویی کانون ایلام با حضور مهتاب شهیدی از قصه گویان توانمند کشوری و اعضای انجمن برگزار شد . مهتاب شهیدی از قصه گویان توانمند کشوری و برگزیده بخش ملی و بین المللی قصه گویی همچنین مدرس و داور قصه گویی درباره قصه گویی با ابزار و نقش آن در روند قصه برای قصه جویان صحبت کرد و و قصه گویی با ابزار را به شرطی که ابزار مورد استفاده در خدمت قصه باشد یکی از جذاب ترین راه ها برای جذب مخاطب عنوان کرد به گفته ی این قصه گو:درقصه گویی بدون ابزار از ابزار بدن استفاده می شود اما در قصه گویی با ابزار علاوه بر زبان بدن از ابزار استفاده می شود و قصه گو می بایست خیلی دقیق باشد و بداند ابزار را برای چه کاری می خواهد و مخاطب او چه کسانی هستند   ابزار برای تکمیل قصه هست زمانی که ابزار را در قصه بکار می‌بریم. ابزار می بایست مکمل قصه باشد مثل مداد و..  روسری، بقچه و..  ابزار قصه  نباید دست مخاطب را ببندد و نباید دست و پا گیر باشد  مخاطب محو ابزار می‌شود و حواسش پرت می شود  قصه گو می بایست بارها و بارها با ابزار تمرین کند و دلهره قصه گو به مخاطب منتقل نشود

مهتاب شهیدی افزود:در قصه گویی با ابزار ما باید در نظر داشته باشیم برای چه گروه سنی قصه می گوییم و یا در چه قصه ی برای گروه مخاطب از ابزار استفاده شود. برای یک نوجوان از ابزار کودکانه استفاده نشود  چون عضو نوجوان آن را کودکانه می پندارد و میل به  گوش دادن به قصه ندارد

 ابزار باید در خدمت قصه باشد نباید قصه گو تمام توجه ش به ابزار باشد و مخاطب را رها کند

ایشان با اشاره به اینکه هر چیزی که مخاطب با خود به روی صحنه بیاورد آیا ابزار است یا نه با اعضا تعامل برقرار کردند و اعضا نیز  پاسخ هایی ارائه کردند از جمله اینکه ابزار بایستی در خدمت قصه باشد و از ابزارهای بسیار بزرگ و سنگین استفاده نشوددر ادامه ضمن بررسی بعضی از قصه های با ابزار در جشنواره های قصه گویی به این مورد اشاره کردند که استفاده نکردن از زبان بدن حواس مخاطب را ممکن است پرت نماید و مخاطب قصه را رها کند.ممکن است در قصه از یک نقاشی بسیار ساده استفاده کرد و قصه به صورت استفاده از دایره و عدد و اشکال انجام شود و در نهایت منجر به کشیدن شکل یک گربه یا شخصیت قصه شود  و همین ابزار ما خواهد شدنقاشی با ماژیک روی وایت برد ساده و استفاده از اشکال

این داور قصه گویی:لحن و کلام و بیان خوب برای هر نوع قصه گویی ضروری دانست و با تاکید براین که قصه گویی با ابزار چیز جدایی از زبان بدن برای تکمیل قصه ماست یعنی اگر آن ابزار نباشد ممکن است قصه چیزی کم داشته باشد، افزود:هر قصه ی  قابلیت ابزار ندارد باید ببینم کدوم قصه را می‌شود با ابزار گفت برای یک ابزار مناسب بارها باید ساخت  و ساخت تا اون چیز مورد نظر را ابداع کرد ابزار نباید شلوغ باشد و صحنه راشلوغ کند ابزار باید ساده باشد برای ورود به قصه  ممکن است یک قصه گو از ابزار استفاده کند  اما در ادامه استفاده نکند  ممکن است قصه بدون ابزار باشد و فقط برای فضاسازی شروع و پایان قصه استفاده شودو این نگاه شخصی است

ایشان با اشاره به قصه های موفق با ابزار در جشنواره طریقه جذب مخاطب را با تصویر سازی مناسب مثال زدند

مهمان نشست انجمن قصه گویی کانون ایلام در ادامه ضمن پاسخ دادن به پرسش اعضا و مربیان از تجربه های شخصی خود مثال زد و گفت: تقلید صدا ما را نباید از قالب قصه گو دربیاورد و فرق قصه گویی با نمایش زیاد است ما در قصه شخصیت پردازی داریم و رفتارمنش کلام و همه چیز متفاوت هست.ایشان به مرز بین قصه و نمایش اشاره کردن مبنای  قصه گویی را مخاطب دانستند که در گروه سنی سنین پایین تر حتی قصه های نمایشی می تواند جذاب باشد و این کاملا برای افراد شخصی و متفاوت با شیوه های جشنواره است.یک قصه گو ممکن است بدون ابزار قصه بگوید اما ممکن است زمان آمدن به روی صحنه  فی البداهه از دکور و صحنه استفاده کند اما قصه او می بایست قابلیت اجرای قصه گویی با ابزار را داشته باشد.در نهایت یک قصه گو می بایست یک انتخاب درست داشته باشد. و قصه گو قصه را مال خود کند قصه را دوست داشته باشد و برای خود بازنویسی و به کلام خود قصه گو برگردد به عبارتی مال قصه گو شود حتی قصه های تکراری  بستگی به شیوه ی اجرای قصه گو دارد تا برای مخاطب تکراری نشود

ممکن است یک قصه‌گو بدون ابزار قصه بگوید به قدری لحن بیان و کارگردانی در قصه خوب است که نیاز به ابزار ندارد و مخاطب را محو  تماشا…

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی،هنری در سراسراستان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که در سال جدید نیز تا پایان گرفتن شیوع کرونا،تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر  در فضای مجازی kpf به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه براین ها  بیش از هشت انجمن مجازی و ۱۰۹ کارگاه مجازی با فعالیت های ۶۴ گانه  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،امسال نیز برنامه های خاص خود را در ادامه برنامه های سال گذشته با توان بیشتری پیگیری می کنند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری ازمربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =