انجمن داستان مجازی کانون ایلام میزبان نگین صدری زاده نویسنده کشوری شد

در نشست مجازی انجمن داستان کانون ایلام( مرکز دهلران،چهار داستان از محمدرضا رشنوادی، معصومه پور اسماعیل، مریم نظرزاده و فائزه همتی نویسندگان نوجوان انجمن دهلران توسط اعضا و مهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام انجمن مجازی نویسندگان نوجوان استان ایلام مرکز دهلران میزبان نگین صدری زاده نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و کارشناس  کانون تهران شد . این نشست در ساعت 17 با خوش آمدگویی توسط کارشناس آفرینش های ادبی استان ایلام خانم فرحناز چولکی، علی خانمرادی نماینده انجمن دهلران و دیگر مسئولین کانون استان آغاز شد و پس از آن چهار داستان از محمدرضا رشنوادی، معصومه پور اسماعیل، مریم نظرزاده و فائزه همتی نویسندگان نوجوان انجمن دهلران توسط اعضا و مهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. دکتر نگین صدری زاده در نقد آثار اعضا به عنصر شخصیت پردازی و شخصیت سازی در داستان های طنز اشاره کرد و شخصیت در آثار طنز را عموما آدم هایی نادان و ساده لوح دانست که قدرت استدلال محدودی دارند و همین موضوع باعث می شود موقعیت های طنز ایجاد شود. تضاد در چنین داستان هایی می تواند بر بار طنز اثر بیافزاد و خنده را به لب های مخاطب بیاورد. به کارگیری چنین شخصیت هایی در کنار شخصیت های بسیار جدی و عبوس می تواند تضاد و پارادوکس جذاب و خنده داری ایجاد کند که شیرینی و حلاوت اثر را افزایش می دهد. 

حفظ تعادل و تاکید بر طرح و پیرنگ داستان دو ویژگی دیگر بودند که خانم صدری زاده به انها اشاره کرد. این پژوهشگر کانونی در مورد اهمیت و لزوم بازنویسی و بازنگری متن نکاتی را تذکر داد و گفت: «شما می دانید که بازنویسی و بازنگری متن بر بالا رفتن کیفیت اثر چقدر تاثیر دارد و بسیار متاسف می شویم وقتی می بینیم نویسندگان جوان کمتر به این موضع توجه دارند و زحمت بازنویسی اثر را به جان نمی خرند و همین امر باعث می شود زبان داستان یا عناصر ساختاری داستان گاهی دچار ضعف و تزلزل شود که بی شک در بازنگری های بعدی می توان این نقایص را برطرف کرد و متن بهتری پیش روی مخاطب قرار داد»

نگین صدری زاده در پاسخ به این پرسش که طنز کلامی چگونه و چه اندازه می تواند در یک داستان طنز اثرگذار باشد، گفت:«طنز کلامی یکی از شگردهایی ست که طنزپرداز با استفاده از آن سعی می کند میزان تاثیرگذاری و شیرینی اثرش را بیشتر و موقعیت های طنز ایجاد کند. این تکنیک معمولا در دیالوگ نویسی بسیار کاربرد دارد و با استفاده از تکیه کلام ها و تکرار برخی اصطلاحات زبانی در گفتگو ها ارائه می شود اما باید دانست که طنز کلامی به تنهایی نمی تواند آفریننده ی طنز باشد و می بایست آن را به خدمت یک موقعیت طنز درآورد تا ارزش آن در موقعیت بیشتر به چشم بیاید»

این داور جشنواره های ادبی و مدرس ادبیات کودک و نوجوان در پایان جلسه به تمجید از نقد های اعضای انجمن پرداخت و گفت:«نقدهایی که در این جلسه از اعضای نوجوان شنیدیم بسیار فنی و تخصصی بود. بسیار خوب است که اعضای نوجوان نسبت به اصول داستان نویسی و نقد آشنا هستند بی شک این آگاهی می تواند در نگارش داستان به کمک اعضا بیاید»

یازدهمین نشست انجمن نویسندگان استان ایلام مرکز دهلران که 100 دقیقه به طول انجامید راس ساعت 18:40 با پیام مدیرکل کانون استان ایلام و معاونت فرهنگی این اداره و قدردانی از حضور مهمان برنامه و دیگر حاضران به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =