نوشتن در باب دفاع مقدس، یاد و خاطره‌ی سلحشوران را زنده نگه می‌دارد

مهناز فتاحی نویسنده و منتقد ادبی گفت: جنگ بخشی از تاریخ سرزمین ماست و نوشتن در باب این موضوع، باعث زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی سلحشوران می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، فتاحی در دوازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز که به‌صورت مجازی برگزار شد با اشاره به این‌که لازم است در قدم‌های اول داستان‌نویسی تفاوت‌های میان گونه‌های خاطره و داستان را بدانیم افزود: وجه تمایز میان خاطره و داستان شیوه‌ی روایت و استفاده از عناصر کلیدی داستانی است.

او اضافه کرد: هنگام نوشتن یک داستان ضروری است که سرعت و روند روایت را کنترل کرده و از پرداخت به عناصر و جزئیات داستانی غافل نشویم.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث زبان در داستان پرداخت و گفت: زبان داستان باید صمیمی و قابل درک باشد و مخاطب بتواند به‌راحتی با آن ارتباط بگیرد.

وی تأکید کرد: در متن داستان باید جملات همخوانی داشته باشند و سادگی، روان بودن و صمیمیت خویش را از دست ندهند.

نویسنده‌ی کتاب "فرنگیس "، در ادامه، پرداختن به زمان، مکان و شخصیت‌پردازی مناسب در داستان را ضروری دانست، و توضیح داد: یک نویسنده زمانی از عهده‌ی شخصیت‌پردازی برمی‌آید که خواننده بتواند با چشم درونی و تصورات ذهنی، شخصیت را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در ادامه استفاده از نمادها برای انتقال پیامِ داستان را دارای اهمیت خواند، و از عدم تعادل، گره‌افکنی، کشمکش و گره‌گشایی، به‌عنوان عناصر الزامی داستان یاد کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در پایان به داستان نویسان نوجوان توصیه کرد که همیشه با کتاب دوست باشد و افزود: تجربه ثابت کرده است که مطالعه‌ی و کنکاش در تجربه‌ی بزرگان از طریق خواندن می‌تواند راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان باشد.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین‌پرست، روژان رستمی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی که به سرپرستی فاطمه رشیدی مربی ادبی کانون استان خوزستان است با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =