شعر سپید، یک شعر دیداری است

محبوبه بزم‌آرا منتقد ادبی و شاعر خراسانی گفت: خلق تصاویر زیبا و عاطفه‌ی قوی از ملزومات یک شعر سپید است و این قالب از شعر فارسی، چون فاقد وزن و قافیه است باید از نظر تصویرسازی، ترکیب‌سازی و انتخاب صحیح کلمات غنی باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان،  محبوبه بزم آرا شاعر، منتقد ادبی و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان، در سیزدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز،  با بیان این مطلب افزود: شعر سپید، بیشتر از آنکه شنیداری باشد دیداری است و یک تابلوی زیبا را در پیش چشم مخاطب، پدیدار می‌کند.

او بیان کرد: جابه‌جایی اجزای کلام، رعایت تقدم و تأخر و خروج از فرم کلیشه‌ای جمله از مؤلفه‌های مؤثر بر موسیقی در شعر سپید هستند.

مؤلف کتاب "آواز در باران"، چیدمان و تقطیع شعر را از عوامل مهم انتقال مفهوم به مخاطب دانست و توضیح داد: چیدمان و تقطیع در اثر ادبی بسیار مهم است ابتدایی‌ترین کار تقطیع کمک به صحیح خوانی شعر است.

او  تأکید کرد: شیوه‌ی سطر بندی با توجه به محل تمام شدن جمله و فرم ظاهری شعر، در تقطیع اهمیت دارد و موجب انتقال مفهوم، ایجاد موسیقی و تشخّص کلام می‌شود.

معاون فرهنگی کانون استان خراسان  در ادامه به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و یادآور شد: ایجاز و فشردگی کلام در شعر، نباید باعث نارسایی شعر شود، همین‌طور پرهیز از مستقیم گویی نیز ضروری است.

بر اساس این گزارش سارا دهقانیان، وحید شهپری و آتنا دهقانی مدیسه ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سیزدهمین   نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز که در  ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و  در صفحه‌ی مجازی این انجمن   با حضور  کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی، محبوبه بزم‌آرا شاعر کشوری و  جمعی از اعضای مراکز کانون کلان‌شهر اهواز  برگزار شد،  با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =