داستان های سعدی به کودکان و نوجوانان ایلامی معرفی شد

انجمن مجازی داستان کانون  ایلام در بزرگداشت سعدی شاعرو نویسنده پارسی گوی ایرانی انجمن داستان آفرینش ایلام میزبان عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی استان خراسان رضوی و نویسنده و منتقد ادبی شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،  انجمن مجازی داستان کانون  ایلام در بزرگداشت سعدی شاعرو نویسنده پارسی گوی ایرانی انجمن داستان آفرینش ایلام میزبان عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی استان خراسان رضوی و نویسنده و منتقد ادبی شد .

عزت صدیقی لویه پس از خواندن ابیاتی از سعدی ،مطالبی زیبا درباره  زندگی و آثار او برای اعضا بیان کردند.

ایشان با اشاره به عصری که سعدی در آن می زیسته و تلخی و سختی آن دوره و نرمی و لطافت کلام او در نظم و نثر ، محدود نبودن آثارش به دوره ای خاص را هنر ایشان دانستند.

 مهمان این نشست  مجازی بوستان را جهان آرمانی سعدی و گلستان را جهان واقعی او معرفی کردند.و بخشی از بوستان سعدی را خوانده وبرای اعضا درخصوص این اثر وباب های بوستان در قرن هفتم صحبت نمودو همچنین به غزلیات سعدی اشاره نمودند و در ادامه درمورد گلستان وتجربیات زندگی سعدی دراین اثرسخن گفتند .وبا معرفی کتاب «دیداری بااهل قلم » از دکتر یوسفی اعضا را بیشتر با این شخصیت بزرگ ادبی آشنا نمودند.

ایشان در ادامه درنقد آثار اعضا ،اشاره به شخصیت طنز و پایان بندی در داستان واحترام به فهم و شعور مخاطب را بسیار مهم دانستند و کارکرد طنز را ارزشمند بیان کردندونیاز مخاطبان به طنز را مهم دانسته ووادی طنز را فقیر دانسته که نیاز به توجه به این شیوه در داستان هست.

 در ادامه از قلم اعضا در بیان موضوع جنگ و دفاع مقدس ابراز خرسندی نموده و دلواپسی اعضا در این مورد را ستودند وفضای داستان های دفاع مقدس امروزی را متفاوت درشیوه پردازش  با گذشته دانستند آن ها را به مطالعه و نوشتن بیشتر در این موضوع  تشویق کردندو این شیوه قلم را موردستایش قرار دادند و توجه به کلمات ومنطق داستان و دیالوگ های واقعی ومحکم واستوار را ضروری دانستند .

ایشان توصیف را در داستان متناسب با فضای درونی شخصیت ها دانستند و تکنیک حفظ آن در سراسر داستان را هنر داستان نویسی بیان کردند.همچنین درخصوص« شبه زبان »و استفاده از زبان محلی در دیالوگ هاو توجه به فهم مخاطب از دیالوگ ها و فضاسازی داستان با توجه به شخصیت سخن گفتند وبه معرفی داستان هایی مانند آثار احمد محمود در تفهیم این مورداشاره نمودند.

در پایان از توانایی اعضا در نوشتن داستان های متنوع با سه قلم متفاوت را تبریک گفته و حضور در جمع بچه های ابراز شادمانی کردند و آرزوی های نیک خود را برای اعضا در سال جدید بیان کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =