گسترش فعالیت‎های نجوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در دیدار با مشاور جوان استاندار و عضو انجمن نجوم خیام استان از لزوم گسترش فعالیت‌های نجوم در کانون سخن گفت

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، «نجوم و گسترش فعالیت‌های نجومی» موضوع نشست مدیرکل با مشاور جوان استاندار بود.

در این نشست صمیمی مدیرکل کانون استان با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا و مشکلاتی در مسیر زندگی انسان به وجود آورده، از تاثیر این ویروس بر فعالیت عادی مراکز فرهنگی‌هنری سخن گفت و افزود: فعالیت نجوم نیز، به عنوان یک فعالیت جدی و جذاب کانون، از تاثیر منفی این بیماری دور نمانده و عدم حضور کودکان و نوجوانان در مراکز بر اجرای آن اثرگذار بوده است.

معصومه هادی در ادامه عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روزهای نخست همه‌گیری کرونا، فعالیت‌های تخصصی خود را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی پیگیری و آموزش‌های تخصصی و عمومی اعضا را با همکاری مربیان و دعوت از مدرسان برجسته به علاقه‌مندان ارایه کرد.

وی در این بخش از سخنان خود ارایه‌ی این فعالیت در قالب کارگاه‌های برخط را یکی از راه‌های احیای نجوم در کانون دانست که می‌تواند در جذب و پایدارسازی علاقه‌مندان نقش مهمی داشته باشد.

هادی هم‌چنین با اشاره به توانمندی اعضای ارشد کانون در زمینه‌ی نجوم و نقش آنان در فعالیت‌های انجمن نجوم خیام استان، که حضور فعال آنان در راه‌اندازی و اداره‌ی آن نمایان است، این رشد علمی را مرهون تلاش‌های مربیان و نگاه ویژه‌ی کانون به این فعالیت دانست.

مدیرکل کانون سپس با بیان این نکته که آسمان منحصر به فرد کویر سیستان و بلوچستان و پدیده‌‎های نجومی و صور فلکی، دنیای بی‎‌انتهایی از کاوش و جذابیت است که راه شناخت بهتر هستی را به ما نشان می‌دهد، به ظرفیت مطلوب این فضا برای آشنایی کودکان و نوجوانان با شگفتی‌های جهان هستی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز در دست ساخت کانون در زیباشهر زاهدان، با طراحی اختصاصی و امکاناتی که برای آن پیش‌بینی شده، یکی از گام‌های جدی کانون برای آموزش تخصصی نجوم به علاقه‌مندان است.

هادی در همین رابطه افزود: بخشی از این مرکز، که مجهز به آسمان‌نما است، به صورت ویژه برای فعالیت‌های نجوم طراحی شده که حضور اعضای ارشد و متخصص در کنار مربیان می‌تواند به پیشبرد اهداف کانون کمک کند.

وی در پایان سخنان خود راه‌اندازی واحد سیار نجوم را یکی دیگر از راه‌های گسترش این فعالیت دانست که می‌تواند به علاقه‌مندان حاشیه‌ی شهر و روستاها خدمات ارایه دهد و با شناسایی استعدادها، گام دیگری در پرورش کودکان و نوجوانان بردارد.

پس از سخنان هادی، مجتبی عباس‌نژاد عضو ارشد کانون و مشاور استاندار ضمن مرور خاطرات دوران حضور خود در کانون، گفت: تعامل دستگاه‌های گوناگون می‌تواند باعث رشد علمی و فرهنگی کودکان و نوجوانان شود.

عضو انجمن نجوم استان هم‌چنین با بیان این نکته که که سیستان و بلوچستان با دارا بودن موقعیت ویژه‌ی خود محل مناسبی برای انجام فعالیت‌های نجومی است، راه‌اندازی مرکز تخصصی نجوم کانون را اتفاق مهمی دانست که می‌تواند به شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان استان کمک کند.

گفتنی است مرکز نجوم کانون استان، با ۲۵ سال فعالیت، از مراکز نجوم قدیمی کانون کشور است که با برگزاری کلاس‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی همواره فعال بوده و کودکان و نوجوانان زیادی در این‌زمینه تربیت‌کرده که همواره در سطح کشور درخشیده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =