شعر، جهانی تخیلی و سورئال دارد

مهرناز نصیری شاعر و نویسنده‌ی سمنانی معتقد است: شعر در جهانی تخیلی متولد می‌شود و یک شاعر باید از واقعیت‌های منطقی و تجارب شخصی خویش الهام گرفته و شعر خویش را با زبانی برتر، شامل صنایع ادبی و تکنیک‌های برجسته‌سازی کلام، ارائه دهد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مهرناز نصیری شاعر، نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان، که در دوازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: زبان شعر علاوه بر مخیل بودن، باید یکدست باشد و تصاویر پیچیده‌ای که مخاطب را بیش از حد درگیر حل خویش می‌کنند، نمی‌توانند موفق باشند.

او با اشاره به این‌که نوجوانان شاعر باید از تجربه‌های غنی شعر و شاعران موفق معاصر مثل قیصر امین پور الگو بگیرند، افزود: مطالعه و بهره‌گیری از ظرایف آثار ادبی و نوع نگاه ادیبان نام‌آشنا، موجب گسترش اندوخته‌های نوجوانان شاعر در زمینه‌ی کشف تصاویر و انتخاب واژگان می‌شود.

نصیری تأکید کرد: انتخاب واژه‌ها و هوشیاری در مورد گزینش آن‌ها و بار معنایی‌ای که در بردارند بسیار اهمیت دارد.

 کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان سمنان در باب جنبه‌های مختلف نقد و بررسی آثار ادبی به خصوصیات نقد ساختاری اشاره کرد و گفت: نقد از زاویه‌ی نگاه ساختارمند، شامل بررسی شروع و پایان، قالب اثر، منطق حاکم بر جهان تخیلی اثر و پایانی غافلگیر کننده است.

مؤلف کتاب «کبوتر نامه» در ادامه، حوزه‌ی ادراک شعر و ایجاد ارتباط بین شاعر و مخاطبش را، موضوع بحث خویش قرار داد و بیان کرد: اگر چه خاصیت شعر این است که فرصت تفکر و کنکاش به خواننده بدهد، اما نباید کار به آنجا بکشد که شاعر ناچار شود در مورد اثر خویش توضیح دهد.

نصیری یادآور شد: در واقع شاعر باید از منطقی محکم و قابل درک برای بهتر و روان‌تر بیان کردن ذهنیات خویش بهره گیرد.

ترکیبات و تصاویر شاعرانه، یکسان‌سازی زمان افعال، تعابیر زیبا اما غیر تکراری، بررسی تفکر و اندیشه در شعر، اطناب و ارتباطات و پیوندهای افقی و عمودی،، ازجمله موارد دیگری بود که نصیری در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، ارمغان خدادادی، عارف یادگاری، کیمیا محسنی، فاطیما رمضانی، سمانه حاصلی و کاظم رستمی، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با سرپرستی سکینه ظهراب زاده و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: که دوازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور مهرناز نصیری شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =