جشنواره قصه‌گویی، بستری است برای هدایت نوجوانان و قصه‌دوستان به انجمن‌های قصه‌گویی

سومین نشست از سلسله نشست‌های قصه‌گویی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون فارس برگزار شد و مسوول دبیرخانه جشنواره بیست‌وسوم در این نشست، جشنواره را بستری برای هدایت نوجوانان و قصه‌دوستان به انجمن‌های قصه‌گویی با هدف تقویت پایه علمی قصه‌گویان و توسعه و ترویج بیش از پیش فرهنگ قصه‌گویی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، الهام دارابی، مسوول دبیرخانه بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سومین نشست از سلسله نشست‌های قصه‌گویی کانون فارس خطاب به مربیان و اعضا انجمن قصه‌گویی گفت: این واقعیتی گریزناپذیر است که قصه‌گویی، جهانی امن را به دنیا و بچه‌ها هدیه می‌دهد چون قصه و قصه‌گویی، خودفهمی و دگرفهمی و هوش اجتماعی مخاطب را برمی‌انگیزد؛ چیزی که انسان به آن نیاز دارد. او با تقدیر از رابطان قصه‌گویی در استان فارس به عنوان بازوان جشنواره، بر لزوم مطالعه و اشراف دقیق بر شیوه‌نامه به منظور هدایت صحیح و آگاهانه کودکان و نوجوانان و دیگر افراد جامعه به شرکت در جشنواره تأکید کرد.

او افزود: دبیرخانه جشنواره  در سال ۱۳۹۹ از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان یک فرصت بهره گرفت تا چراغ جشنواره را روشن نگه دارد. در همین راستا ضمن هم‌فکری با کارشناسان، صاحب‌نظران و پیشکسوتان عرصه قصه‌گویی، به بررسی و آسیب‌شناسی جشنواره‌های سال‌های گذشته و بررسی بخش علمی جشنواره پرداختیم و تصمیم بر آن شد که دوره‌های آموزشی متفاوت، مجزا و به‌روز برای مخاطبان کانونی و غیرکانونی شامل  نوجوان و بزرگسال و با حفظ اصالت قصه‌گویی طراحی شود.

دارابی در ادامه گفت:  بخش «قصه‌گوی برتر»  به بخش‌های جشنواره اضافه شد با این هدف که افراد علمی و استادان قصه‌گویی که در لایه‌های پنهان جامعه هستند را شناسایی و از توانمندی علمی آن‌ها در سال‌های آینده استفاده شود و نیز قصه‌گویان برتر سال‌های پیش به عنوان اصالت قصه‌گویی به جشنواره بازگردند.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، دلیل ورود بخش پادکست به جشنواره قصه‌گویی را پاسخ به درخواست‌های برخی از مخاطبان جشنواره‌های پیشین به شرکت  بدون حضور فیزیکی و علاقه آنها به تولید قصه‌های صوتی و رادیویی عنوان کرد و افزود: در دنیای رو به سرعت امروز، ورود پادکست به عنوان یک تکنولوژی در قصه‌گویی دیده شده تا از این رهگذر جشنواره قصه‌گویی بتواند با گامی بلند در این راستا همراه باشد و در این زمینه، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تلاش کرد مقدمات و زیرساخت‌های لازم آموزشی را فراهم کند و به دنبال توسعه این آموزش‌ها است.مسئول دبیرخانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با دادن مژده به اهالی دانش و دانش‌پژوهان در عرصه قصه‌گویی، از رویداد جدید جشنواره امسال در بخش علمی یاد کرد که علاوه بر مقاله‌نویسی و جمع‌آوری قصه‌ها، قلمرو گسترده‌تری از جمله: تألیف،ترجمه، مرجع و رساله علمی را شامل می‌شود.

دارابی از نوع برگزاری جشنواره امسال به‌صورت مجازی و دیجیتالی خبر داد و بر تأثیر توجه به تکنیک‌های فنی و دیجیتالی در کیفیت بخشی به آثار تولیدی اشاره کرد و گفت: جشنواره، پایان کار قصه‌گویی نیست بلکه بستری است برای هدایت نوجوانان و قصه‌دوستان به انجمن‌های قصه‌گویی با هدف تقویت پایه علمی قصه‌گویان و توسعه و ترویج بیش از پیش فرهنگ قصه‌گویی.

این نشست با پرسش و پاسخ مربیان، اعضا باشگاه‌ مادران قصه‌گو و نوجوانان قصه‌گو ادامه یافت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در این نشست، با بیان مقدمه‌ای در باره اهمیت قصه و قصه‌گویی گفت: گاهی یک قصه می‌تواند بیشتر از چندین سال سابقه کار فرهنگی اهمیت داشته باشد. کامرانی با بیان سخنی از حضرت علی علیه‌السلام در ارتباط با علم و هنر که می فرماید: «میراثی سرشارتر از علم و هنر ندیدم» به اهمیت قصه و قصه‌گویی در ادبیات ایران اشاره کرد و افزود: قصه و قصه‌گویی سن و سال نمی‌شناسد و در تمام طول تاریخ و مرزهای جغرافیایی به عنوان رسانه‌ای بی‌همتا مورد استفاده قرار گرفته و تاثیرات شگرفی برجای نهاد است.

او به قران کریم و کتاب‌های کلیله و دمنه، مثنوی معنوی، بوستان سعدی، دیوان عطار و... اشاره کرد و با بیان جایگاه قصه در کتب آسمانی گفت: قران و متون کهن ایرانی سرشار از قصه‌های پندآموز است که  بر ارزش و اهمیت قصه‌گویی تاکید دارد.

سعیدرضا کامرانی، در بخشی از سخنان خود به ابعاد تربیتی و آموزشی قصه‌ها پرداخت و آموزش فرهنگ‌ها، تقویت مهارت‌های شنیداری و کلامی،تقویت روحیه‌ی کنجکاوی و پرسش‌گری، پرورش قوای تخیل، بهبود فرایند یادگیری،پرورش مهارت‌های ارتباطی و هوش کلامی را از فواید قصه‌گویی دانست.

مدیرکل کانون استان فارس از همه مربیان و اعضا خواست با جدیت در جشنواره قصه‌گویی شرکت و به تولید آثار خلاق در زمینه قصه‌گویی و در راستای اهداف و موضوعات بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی بین‌المللی بپردازند.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌‍زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =