دوره‌ی آموزشی آشنایی با پادکست قصه گویی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد

به منظور آشنایی بهتر قصه گویان استان با پادکست‌های قصه گویی، دوره آموزشی آشنایی با این شیوه نوین قصه گویی با حضور علیرضا آقایی مسئول کمیته پادکست جشنواره بین المللی قصه گویی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، علیرضا آقایی مدرس این دوره آموزشی که به صورت مجازی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه با حضور مربیان و کارشناسان کانون استان برگزار شد به بیان تاریخچه پیدایش پادکست پرداخت و گفت؛ این روش در سال ۲۰۰۰ متولد شد و در سال ۲۰۰۴  در یک مصاحبه رادیویی برای اولین بار به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت.

وی با تشریح بخش های سه گانه پادکست قصه گویی بر اساس فراخوان بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون، پادکست‌ها را مجموعه‌ای از محتواهای صوتی ضبط شده تعریف کرد و افزود: پادکست پیرامون یک ایده ساخته می شود که به صورت ضبط شده به منظور استفاده مخاطبان در فضای اینترنت قرار می‌گیرد.

آقایی، بدون محدودیت و اغلب رایگان بودن در فضای اینترنت را از دلایل استفاده از پادکست‌ها دانست و اظهار داشت: گوش دادن در اوقات فراغت، در دسترس بودن و بهره برداری گزینشی در حوزهای مورد علاقه افراد از دلایل استفاده از پادکست‌ها به شمار می روند.

وی پادکست را با برنامه رادیویی متفاوت دانست و گفت: برنامه‌های رادیویی در ساعت مقرر و به طور زنده در مدت زمان مشخص و اغلب بدون تکرار و با حضور مهمانان برنامه در استودیو ضبط می شوند این در حالی است که پادکست را می توان چندین مرتبه گوش کرد و بدون احتیاج به صدا برداری حرفه‌ای و با بهره گیری از روش‌های متنوع صدا را در محیط های مختلف ضبط کنیم.

مدرس این دوره آموزشی، با معرفی انواع پادکست‌ها شامل پادکست مصاحبه‌ای، تک نفره و میزگرد، مراحل ساخت یک پادکست را برای مربیان حاضر در این دوره تبیین و نکاتی در خصوص وسایل اولیه ضبط پادکست، فاصله از میکروفن، لحن بعد از توقف‌ها ، تمرکز صدا بدون میکروفن، میکس صدا و... را بیان کرد.

این نویسنده و کارگردان در ادامه به معرفی برخی از نرم افزارهای صدا گذاری و افکت‌های صوتی به آموزش ساخت پادکست با این نرم افزارها پرداخت و در این بخش با تمرینات عملی به سوالات مربیان پاسخ گفت.

 گفتنی است پادکست بخشی جدید در بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی، شامل بخش‌های پادکست قصه گویی، پادکست در باره‌ی قصه و پادکست قصه‌های بومی ومحلی و فولکور(پادکست پژوهشی)است.

در این شیوه از قصه گویی، هنرمند قصه گو در بستر رسانه‌های نوین علاوه بر انتقال فرهنگ و مفاهیم والای  انسانی فضای جدیدی را برای جذب مخاطب به قصه فراهم می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =