کد خبر: 304893
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
کارگاه آموزشی با موضوع کارگردانی در قصه‌گویی

کارگاه آموزشی با موضوع کارگردانی در قصه‌گویی با حضور مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان در شروع این نشست مجازی ضمن تسلیت به مناسبت شب‌های قدر در خصوص قصه‌گویی گفت: هنر قصه‌گویی یک هنر بین رشته‌ای است و مجموعه‌ای از هنرهاست.

قصه، اصلی‌ترین بخش یک فیلم است؛ در تئاتر هم قصه حرف اول را می‌زند و در دیگر هنرها هم قصه وجود دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه الهام دارابی؛ رییس مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و مسئول دبیرخانه قصه‌گویی که به عنوان مدرس حضور داشت، در خصوص موضوع کارگاه «کارگردانی در قصه‌گویی» گفت: کارگردانی در قصه‌گویی را به دو مرحله‌ی کارگردانی قبل از اجرا و کارگردانی حین اجرا تقسیم می کنند و در خصوص هر دو بخش توضیحات لازم را ارائه داد.

وی با اشاره به  مرحله اول یعنی کارگردانی قبل از اجرا، درخصوص نحوه آماده کردن متن قصه، چگونگی بهره‌مندی از زبان بدن، و استفاده‌ی بجا از ریتم و موسیقی، مطالبی را مطرح و اعضای انجمن قصه‌گویی استان را با روش‌های حرفه‌ای قصه‌گویی آشنا کرد.   این مدرس قصه گویی با تاکید بر اهمیت  مرحله دوم یعنی کارگردانی حین اجرای قصه، برخی از ویژگی های آن را بیان کرد.

الهام دارابی گفت: قصه گو باید قبل از هر چیزی یک متن قابل روایت داشته باشد و قصه گو باید متن را برای اجرا  مهیا کند و متن باید از آنِ قصه‌گو بشود یعنی  فردیت قصه‌گو در آن جاری باشد.

مسئول دبیرخانه قصه‌گویی افزود: یک قصه‌گو باید یک مدیر و کارشناس و یک کارگردان  برای قصه باشد تا بتواند به بهترین شکل قصه‌اش را ارائه کند.

الهام دارابی و مسئول دبیرخانه قصه‌گویی در پایان این کارگاه آموزشی گفت: با حفظ اصالت قصه‌گویی باید راهکارهای جدیدی برای قصه‌گویی پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =