کد خبر: 304904
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
بازدید 73
وبینار تشریحی شیوه نامه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی

وبینار تشریحی شیوه نامه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت۱۴۰۰ با تشریح بخش های مختلف جشنواره توسط رضوان پورمحمدی کارشناس فرهنگی و دبیر جشنواره استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی وبینار تشریحی شیوه نامه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد.

در این وبینار پورمحمدی مسئول دبیرخانه استانی نکات مورد توجه و حائز اهمیت  شیوه نامه را برای مربیان مطرح کردندو  از تمام همکاران استان خواست  تا با انتشار فراخوان و توجیه اعضاء و خانواده ها به حضور حداکثری در جشنواره کمک کنند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری حضوری جشنواره‌ها دست‌کم تا تابستان سال آینده، بخش‎های استانی این جشنواره به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

در جشنواره امسال علاوه بر این‌که شرکت‌کنندگان در بخش استانی به صورت مجزا داوری می‌شوند، براساس امتیار واحدی که از سوی داوران به دست می‌آوردند در رده ملی با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت افرادی که حد نصاب امتیاز را دریافت کرده‌اند به دور دوم جشنواره راه پیدا می‌کنند.

 در گذشته، دور دوم جشنواره به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد اما با توجه به شرایط موجود، در این بخش مجموع برگزیدگان ملی و قصه‎ گویان برتر کشور به صورت اجرای زنده مجازی و داوری متمرکز در مراکز حضور دارند تا در نهایت نفرات برتر برای اجرای صحنه‌ای در شب یلدا انتخاب و معرفی شوند.

یکی از تغییرهای جشنواره بیست‌وسوم رقابت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها صرفا در مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی است.

از جمله بخش‌های اضافه شده به جشنواره بیست‌وسوم بخش «قصه‌گوی برتر» است که با حضور قصه‌گویانی که مقام‌های برتر جشنواره‌های گذشته را کسب کردند و علاوه بر آن در حوزه تدریس، تالیف و ترویج قصه‌گویی فعالیت داشتند، برگزار می‌شود. در این بخش بعد از احراز شرایط، نفرات برتر باید یک قصه واحد که با قرعه کشی از سوی هیات داوران انتخاب می‌شود اجرا کنند تا در نهایت افراد حائز شرایط به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

 در این بخش «قصه‌گوی برتر» علاوه بر تندیس جشنواره، جایزه ۳۰ میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد.

 در بخش بین‌الملل نیز با توجه به این‌که بخش مقدماتی جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، این امکان وجود دارد که تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی اجرای مجازی داشته باشند و در نهایت نفرات برتر برای اجرای مرحله نهایی در آذرماه ۱۴۰۰ انتخاب ‌شوند.

 قصه‌گویان در جشنواره بیست‌وسوم باید شیوه قصه‌گویی خود را از بین سه شیوه سنتی-آیینی، کلاسیک و مدرن انتخاب کنند.

وی با اشاره به شیوه سنتی-آیینی گفت: تلاش ما این است تا از طریق این شیوه به احیا، گسترده شدن و حمایت از شیوه‌های قصه‌گویی سنتی مانند نقالی، پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی توجه ویژه داشته باشیم.‎

 در جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویان باید علاوه بر اعلام شیوه قصه‌گویی، مخاطب خود را از میان سه گروه کودک، نوجوان و بزرگ‌سال انتخاب کنند.

‎  درباره بخش قصه‌ ۹۰ ثانیه‌ای  این بخش روایت هنرمندانه قصه‌ زندگی مردم است که از سوی خود آن‌ها در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود.

 قصه‌های برگزیده این بخش از سوی یکی از نویسندگان شاخص کشور در کتابی با عنوان «قصه زندگی من» بازنویسی و منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =