معرفی و خوانش آثار منزوی در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی «مسافر شهر ادب» با رویکرد معرفی و خوانش آثار حسین منزوی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی «مسافر شهر ادب» با رویکرد معرفی و خوانش آثار حسین منزوی، پنج‌شنبه ۱۶ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ هم‌زمان با روز درگذشت این شاعر غزل‌سرا با حضور حسین تولایی کارشناس انجمن‌های شاعران و نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و الهام شایگان‌پور مربی کارگاه نوشتن خلاق مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی و مدرس این ویژه‌برنامه، برگزار شد.

شایگان‌پور با اشاره به آثار و مجموعه‌غزلیات منزوی، اظهار داشت: پس از ظهور نیما و با رهنمودهای او، غزل و شاعران غزل‌سرا مسیری دیگر را پیمودند که اولین نمود آن، رویکرد نو به زبان و بیان بود و فریدون توللی، نادر نادرپور و فروغ فرخ‌زاد، اگرچه به تفنن روی به غزل آوردند؛ اما با دریافت دقیق رهنمودهای نیما، در اندک غزل‌های خود زمینه‌هایی را آفریدند که بعدها از سوی منوچهر نیستانی، حسین منزوی، محمد ذکایی، سیمین بهبهانی و محمدعلی بهمنی پیگیری شد.

وی در ادامه افزود: حسین منزوی، حکایت و روایت دیگری دارد، او غزل را به نیکوترین صورت سرود و گذشته از آن‌که از سنت‌های ادبی و تلاش‌های بزرگان غزل سود برد؛ اما هیچ‌گاه نوآوری را فراموش نکرد.

شایگان‌پور خاطرنشان کرد: غزل پیش از حسین منزوی اگرچه به سنت‌ها وفادار بود؛ اما هیچ‌گاه پا را از آن حدود فراتر نمی‌نهاد و همین موجب می‌شد که نمونه‌ها، چیزی جز رونویسی نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به منزوی به‌عنوان برگزیده‌ی اولین‌دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی شعر فجر در بخش کلاسیک، گفت: این شاعر غزل‌سرا، حافظ، مولانا و سعدی را پیشِ رو داشت و حوزه‌ی معنایی غزل‌های او، گذشته از عشق به مسائل آیینی نیز می‌پردازد.

شایگان‌پور در پایان تصریح کرد: منزوی حافظ زمانه است و نقش او، در زنده‌کردن غزل معاصر، چشمگیر ارزیابی شده‌؛ حتی بعضی از منتقدان، کار او را انقلابی در غزل امروز می‌دانند و آن را با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه کرده‌اند.

گفتنی است؛ خوانش اشعار منزوی از سوی اعضا و مربیان در قالب فیلم کوتاه، پاسخ به پرسش اعضا و... بخشی از این ویژه‌برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =