آشنایی با جایگاه رنگ در عکاسی

بیست و دومین جلسه انجمن عکاسان نوجوان کانون خراسان جنوبی با حضور «حوری داوودی» کارشناس هنری و نماینده انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان»به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، انجمن عکاسان نوجوان استان در بیست و دومین جلسه خود که همزمان با ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با حضور اعضای نوجوان این انجمن برگزار شد میزبان «حوری داوودی» کارشناس هنری و نماینده انجمن عکاسان کانون استان سیستان و بلوچستان بود .

 بر اساس این گزارش داوودی در ابتدای این نشست مجازی، عکاسی در دنیای امروز را عام ترین و پرمخاطب‌ترین هنر و زبان مشترکی دانست که با گسترش آرام و تدریجی خود تاثیر زیادی در انتقال فرهنگ ها آداب ها و سنت‌ها داشته است.  

وی افزود: عکاسی یکی از راه‌های ماندگاری موضوعات و حوادث مختلف است که در شاخه‌های متفاوتی شامل عکاسی اجتماعی، ورزشی، خبری و ...مشاهده شده و در علوم مختلف کاربرد دارد.

داوودی در تاثیر رنگ در عکاسی گفت: از نظر فنی رنگ می تواند پیچیده باشد اما از نظر هنری یکی از مهمترین بخش‌های یک عکس است که برروی احساسات و علایق، تاثیر متفاوتی نسبت به سایر عناصر عکاسی دارد.

این کارشناس هنری در ادامه با بیان ویژگی‌های رنگ ها پرداخت و با اشاره به نمونه هایی از آن اظهار داشت: رنگ‌ها به صورت کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند که در این بین رنگ‌های گرم انرژی بیشتری دارند و از احساس قوی تری برخور دار هستند و در مقابل رنگ‌های سرد آرام تر و ملایم تر هستند.

وی با تشریح رنگ‌های مکمل  افزود:  رنگ‌های مکمل  در هنر به کمک رنگ‌های اصلی می آیند و اثر آن را بیشتر می‌کنند که این موضوع در نقاشی خیلی مهم است و در عکاسی نیز کاربرد فراوانی دارد.

وی از رنگ زرد، آبی، سبز، قرمز، نارنجی، سفید و سیاه به عنوان پر کاربرد ترین رنگ‌ها یاد کرد و ویژگی‌های آن  را با ذکر نمونه هایی برای اعضا بیان کرد.

وی استفاده از رنگ را در عکاسی به عنوان اصلی ترین نماد دانست و اضافه کرد:  در عکاسی رنگ به اثر هنری شکل فرم و بافت می دهند که به کارگیری  هوشمندانه آن می توان در قاب اصلی عکس کمک گرفت و در انتقال مفاهیم به  مخاطب از آن بهره برد.

مدرس این نشست با ارایه نمونه‌هایی از آثار عکاسی و نقاشی ، نقش رنگ را در هنر و جایگاه آن در نوع محتوای کار، مخصوصا عکاسی تشریح کرد و اعضا و مربیان حاضردر جلسه با نقد های خود تک تک آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =