زیبایی‌شناسی و رسانش، سنگ محک شاعرانگی است

بررسی وجوه زیباشناختی و رسانش، گامی برای سنجش شاعرانگی و اثرگذاری یک اثر در دنیای بی‌مرز و محدوده‌ی شعر است.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این مطلب، فرازی از دیدگاه‌های میثم متاجی، شاعر و منتقد ادبی در دورهمی اعضای انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

متاجی در این نشست مجازی که با هدف به‌اشتراک‌گذاری آثار و بهره‌گیری شاعران نوجوان از فرصت‌هم‌نشینی با صاحبان قلم و اندیشه صورت‌گرفت، سخنان خود را با تبریک ‌روز ‌بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاس‌داشت زبان پارسی آغازکرد.

ادامه‌ سخنان این شاعر، نویسنده و منتقد ادبی به نقد و بررسی آثار اعضای به قالب‌رسیده انجمن‌ادبی کانون گیلان، طرح مباحثی در ارتباط با شاخصه‌های شعر و هم‌چنین، ضرورت آگاهی از وجه تمایز طرح و شعر اختصاص‌داشت.

خالق مجموعه‌های شعر«میراث تو فقط ایستادن است» و «شیهه»، در تشریح این تفاوت‌ها اظهارکرد: جابجایی زمانی و مکانی، اتفاقی است که در شعر رخ‌می‌دهد و توصیف یک وضعیت در «قابی ساکن و ایستا»، از شاخصه‌های طرح به‌شمارمی‌رود.

اهمیت سطربندی و ارتباط عمودی شعر نیز ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه این روزنامه‌نگار و برگزیده جایزه‌های مختلف ادبی قرارگرفت و وی با مهم‌توصیف‌کردن پیوند منطقی و سیرِ روایی آثار گفت: نشانه‌گذاری و خط سیر منطقی شعر، از اصولی‌است که باید مورد توجه قرارگیرد.

او هم‌چنین، نگره‌ی کوتاه‌نویسی را هم‌گامی با نیازهای امروز مخاطبان و فهم ‌ضرورت‌های عصر و زمانه عنوان‌کرد و حرکت در این مسیر را مورد استقبال علاقه‌مندان به عرصه‌ی ادبیات خواند.

خیال‌انگیری واژه‌ها، پرهیز از شعارزدگی، نگاه تازه و آشنازدایانه و درعین‌حال، دغدغه‌های فراگیر و انسانی نیز از ملزومات یک شعر فاخر است که در صحبت‌های متاجی مورد تاکیدقرارگرفت و وی در همین ارتباط افزود: تبیین ترکیب‌ها در آثاری که مبتنی بر نظام هم‌نشینی هستند و تکیه بر موسیقی، احساس و اندیشه‌دارند نیز از اولویت‌های یک شاعر در سرایش شعر محسوب‌می‌شود.

کارشناس ادبی کانون استان مازندران پایان‌سخنان خود را به اهمیت کاربرد اجزای سازنده شعر اختصاص‌داد و با مهم ارزیابی‌کردن عناصری چون: زبان، اندیشه، احساس  و عاطفه، تخیل و موسیقی گفت: نزدیکی به ساحت شعر، نیازمند بهره‌گیری متوازن از ملزوماتی است که به شکل‌گیری شعری فاخر کمک‌می‌کند.

سرپرست‌معاونت فرهنگی کانون استان گیلان نیز ضمن تبریک روز حکیم‌ابوالقاسم فردوسی و پاس‌داشت زبان پارسی و خیر مقدم به میهمان برنامه گفت: از حضور در جمع آینده‌سازانی که با چینش واژه‌ها به آفرینش‌پرداخته و جادو می‌آفرینند، خرسندم.

خدیجه‌تقی‌پور در ادامه از اهمیت شعر و سرایش آن سخن به‌میان‌آورد و با اشاره به کارکردهای آن در ارایه‌ی موجز و اثربخش مفاهیم افزود: شعر، از زندگی هیچ ‌انسانی جدا نیست و استفاده از این ابزار ارزش‌مند،  نقش به‌سزایی در نزدیکی بیشتر، کسب تجربه‌های شیرین و عبور از بحران‌ها دارد.

او پایان سخنان خود را به گفت‌وگوی صمیمانه با اعضای انجمن ادبی اختصاص‌داد و از آنان برای نقدپذیری و آفرینش جهانی زیبا با بهره‌گیری از واژه‌ها، دعوت‌کرد.

حمیراخدابنده، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی نیز با قدردانی از حضور و همراهی حاضران، به تشریح اهداف این نشست پرداخت و ضمن اشاره به مناسبت روز و با مهم برشمردن جایگاه حکیم توس، نقش مانا و اثرگذار وی  در ادبیات ایران و جهان، بر لزوم پاس‌داشت سرمایه‌های معنوی کشور تاکیدکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =