کد خبر: 305106
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
بازدید 113
شاهنامه خوانی؛ گام نخست فعالیت مرکز تخصصی خوانش متون کهن در کانون قم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم گفت: گام نخست حرکت مرکز تخصصی خوانش متون کهن با شاهنامه فردوسی آغاز شد اما به مرور زمان به سراغ خوانش متون بوستان و گلستان سعدی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و قله‌های ادبیات فارسی خواهیم رفت.


به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم؛ حامد حجتی در آیین آغاز به کار مرکز تخصصی خوانش متون کهن در قم که با حضور جمعی از چهره های فرهنگی، ادبی و هنری استان قم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، راه اندازی این مرکز را افتخاری بسیار بزرگی برای اهالی ادب و صاحبان ذوق و فرهنگ دانست و اظهار کرد: کانون استان قم فعالیت شاهنامه خوانی را از سال ۹۷ به صورت کارگاه های شهریه ای و نشست آموزشی برای مربیان و برگزاری جشنواره آغاز کرد. 
وی با اشاره به تلاش های یک ساله برای راه‌اندازی مرکز تخصصی خوانش متون کهن ابراز کرد: گام نخست حرکت این مرکز با شاهنامه فردوسی آغاز شد اما به مرور زمان به سراغ خوانش متون بوستان و گلستان سعدی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و قله‌های ادبیات فارسی خواهیم رفت تا در زندگی روزمره کودکان‌مان حضور جدی داشته باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم افزود: گود قصه گویی و نقالی هم در مرکز پردیسان افتتاح می‌شود و از نقالی و شاهنامه‌خوانی هنرمندان استفاده خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر اهتمام به زبان و ادبیات فارسی افزود: حقیقتاً پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از مسیر توجه به حوزه کودک و نوجوان می‌گذرد.
حجتی تصریح کرد: اگر علاقه‌مند به زبان فارسی هستیم، باید فرزندان خود را با خوانش متون کهن فارسی آشنا کنیم؛ مثل زمان گذشته که در مکتب‌خانه‌ها، مثنوی مولوی و گلستان سعدی می‌خواندند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سخنان رهبری که فردوسی را یک حکیم بزرگ می‌داند، گفت: علاوه بر تسلط فردوسی بر مبانی علمی و نظری و توجه به ادبیات، رد پای اندیشه اسلامی در جای‌جای اشعار او قابل مشاهده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با بیان اینکه شاید قدیمی ترین ابیات درباره امیرالمؤمنین مربوط به اشعار فردوسی باشد، گفت: حبّ امیرالمؤمنین و ولایت‌مداری فردوسی نسبت‌به حضرت علی(ع) در شاهنامه مشهود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =