«سفر به سیارات دیگر» برخط صورت‌گرفت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ویژه‌برنامه «سفر به سیارات دیگر» را برخط برگزارکرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه هم‌زمان با هفته جهانی نجوم و به منظور هم‌افزایی و ارتقای آگاهی‌های علمی کودکان و نوجوانان در ارتباط با علم ستاره‌شناسی برنامه‌ریزی و  به‌مرحله‌ی اجرا گذاشته‌شد.

مرتضی صومی، کارشناس ارشد تاریخ نجوم نیز میهمان این برنامه بود که پیرامون هفته نجوم و نقش این نام‌گذاری در جلب‌نظر مخاطبان و بسط و گسترش این علم در کشور سخن‌گفت.

مرتضی صومی، کارشناس ارشد تاریخ نجوم

تبیین ویژگی‌های سیارات، کهکشان‌ها و ابعاد عالم نیز از جمله موضوع‌هایی بود که مورد توجه میهمان برنامه قرارگرفت و وی ضمن اشاره به فواصل اجرام آسمانی، آماری از سیاره‌های فراخورشیدی و منظومه‌های دیگر سیارات ارایه‌داد.

صومی در ادامه، ویژگی‌های سیارات منظومه شمسی و اقمار آن را محور صحبت‌های خود قرارداد و با نمایش تصاویری از فضاپیمای هویگنس، و مریخ نورد و استقامت، به  برنامه‌های آتی انسان برای  سفر به ماه، مریخ  و زمان‌بندی این سفرهای اکتشافی پرداخت.

شرح و توضیح اصطلاحات نجومی و پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران، ازدیگر مباحث این نشست برخط بود که با نمایش کلیپ فعالیت‌های علمی مراکز فرهنگی هنری و سخنان مدیر کل کانون استان گیلان همراه‌شد.

ایجاد پل‌های ارتباطی با مراکز علمی و دانشگاهی یک ضرورت است

اسفندیارضیائی در این نشست، ضمن تبریک هفته جهانی نجوم، از اهمیت و جایگاه این علم سخن‌گفت و ستاره‌شناسی را دریچه‌ای رو به خداشناسی و فرصتی برای تفکر در خلقت و عظمت خداوند دانست.

وی افزود: فرصت اندیشه ‌در آفریده‌های پروردگار، هدیه‌ی افزایش دانش و آگاهی‌های علمی است و اکتشافات جدید، نقشی سازنده در تقویت روحیه معنوی انسان دارد.

اسفندیارضیائی، مدیرکل کانون گیلان

وی برهمین اساس از ضرورت‌های پرداختن به فعالیت‌های علمی، به ویژه نجوم سخن ‌به‌میان‌آورد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاران و اعضای کانون گفت: توان‌مندی نیروی انسانی و فعالیت‌های مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون استان، سرمایه‌ ارزنده‌ای است که با هدف‌گذاری، استمرار در اجرا و کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها، منجر به نتایج ارزنده‌ای خواهدشد.

او هم‌چنین فرصت‌های برگزاری کارگاره‌های تخصصی و عمومی برخط و برپایی انجمن‌های علمی را بی‌شمار توصیف‌کرد و با ضروری دانستن پیوند با مراکز علمی گفت: ایجاد پل‌های ارتباطی با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند نقشی سازنده در تشویق آینده‌سازان و تربیت دانشمندان جوان داشته‌باشد.

پایان‌بخش صحبت‌های این مدیر فرهنگی، قدردانی از میهمان و دست‌اندرکاران برنامه بود و وی درپایان از همکاران برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های علمی و همراه‌سازی افزون‌تر دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد  فعال در این حوزه دعوت‌کرد.

یادآورمی‌شود، ویژه برنامه‌های روز و هفته نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به‌همه‌گیری ویروس کرونا، از ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ در بستر ‌فضای‌مجازی برگزارشد و مربیان و اعضای این مجموعه با اشتراک‌گذاری کلیپ و تولید محتوای مناسب، بخشی از ظرفیت‌های علمی خود را به‌نمایش‌گذاشتند.

نمایش کلیپ فعالیت‌های علمی مراکز فرهنگی هنری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =