نشست‌های انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان مراکز کانون خوزستان، به‌صورت مجازی در حال برگزاری است

نشست‌های انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، به‌صورت مجازی در حال برگزاری است

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری خوزستان به صورت مجازی گسترش یافت و خدمت‌رسانی فرهنگی، هنری و ادبی مربیان این نهاد به کودکان و نوجوانان در این بستر انجام می‌شود؛  نشست‌های انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان مراکز کانون خوزستان، یکی از فعالیت‌های کانون است که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود؛ تاکنون بیست و سه نشست مجازی از این انجمن برگزار شده است که ما به فعالیت‌های صورت گرفته در دو جلسه پایانی این انجمن می‌پردازیم.

بیست و دومین  نشست انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان مراکز کانون پرورش فکری خوزستان

 بیست و دومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با موضوع « ریتم و صدا»  و حضور نوشین فرهادی، نویسنده و کارگردان  و جمع کثیری از  اعضای مراکز کانون استان خوزستان در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.
 فرهادی  در  ابتدای این نشست به ارائه‌ی مطالبی در مورد عروسک‌گردانی،  نحوه‌ی حرکت دادن انواع عروسک‌های نمایشی و همچنین محل  قرار گرفتن عروسک‌گردان ها در صحنه‌ی نمایش و در کنار عروسک ها پرداخت.
او در ادامه چند  مثال از  میان عروسک‌های معروف و آشنا برای نوجوانان و مربیان ارائه کرد.
این نویسنده و کارگردان در بخش دوم نشست، مقوله‌ی  صدا پیشگی را محور بحث خویش قرار داد و فاکتورهای لازم جهت انتخاب صدای مناسبِ هر عروسک را برای نوجوانان شرکت‌کننده در جلسه برشمرد و بیان کرد: لحن و صدا، تجزیه دیالوگ در متن و بهره‌برداری صحیح از دیالوگ در صداسازی،  همچنین توانایی صدا پیشه در هماهنگی صدا با شکل و شمایل و چهره عروسک از جمله عواملی هستند که هر نمایشگر عروسکی در عروسک‌گردانی و صدا پیشگی باید مد نظر قرار دهد.

براساس این گزارش، بیست و سومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با موضوع « نقالی و هنرهای نمایشی»  و حضور مریم فهیم‌پور کارشناس هنرهای نمایشی استان،  زهرا شوشتری مربی فرهنگی و نماینده‌ی انجمن و جمع کثیری از  اعضای مراکز کانون استان خوزستان، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

 فهیم‌پور در این نشست، ضمن تعریف واژه‌ی نقالی گفت: نقال کسی است که با استفاده از پرده نقاشی به تعریف قصه‌های حماسی و مذهبی می‌پردازد و به تنهایی همه نقش‌ها را اجرا می‌کند. 
او با اشاره به این‌که نقالی در حقیقت یک نمایش تک‌نفره است و جذابیت آن در ارتباطی است که نقال با مخاطب برقرار می‌کند، افزود: قصه‌های شاهنامه از دیرباز جزو محبوب‌ترین نقل‌های نقالان بوده و تاکنون این روند ادامه دارد.

کارشناس واحد آفرینش‌های هنری کانون استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به  تشریح دورانی که قصه‌های مذهبی وارد نقالی شد پرداخت و سپس در مورد  قهوه‌خانه‌ها و نقاشان قهوه‌خانه‌ای که پرده‌های قصه را برای نقالان نقش می‌زدند با اعضا گفتگو کرد.
این رویداد  هنری در نهایت  با اشتراک‌گذاری آثار نقالی اعضا  به‌کار خود پایان داد.

گفتنی است: انجمن هنرهای نمایشی کانون استان خوزستان از زمستان ۱۳۹۸ با هدف  شناسایی استعداد نوجوانان  کار خود را آغاز کرده و با پرپایی جلسات تخصصی تلاش می‌کند  زمینه‌ی پرورش استعدادها را در میان علاقمندان به هنرهای نمایشی فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =