تاریخچه علم نجوم در ایران و صور فلکی شاخص اردیبهشت ماه

انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی همزمان با هفته جهانی نجوم، میزبان جمال الدین مجلل کارشناس ارشد نجوم و از فعالان این عرصه در شهرستان فردوس شد تا اعضای این انجمن با تاریخچه این علم در ایران و همچنین صور فلکی شاخص اردیبهشت ماه بیشتر آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، جمال الدین مجلل با بیان تاریخچه‌ای از علم نجوم در ایران این عرصه را به عنوان یکی از قدیمیترین شاخه‌های علمی ایران معرفی کرد و افزود: منابع مطالعاتی باستانی ایران نشان می‌دهد که علاقه و پیشرفت ایرانیان در نجوم از دوران باستان شروع شده و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: چغازنبیل و سازه‌های تخت جمشید در دوران پیش از اسلام، کعبه زرتشت، کاخ فیروزآباد، تخت سلیمان  نخستین نشانه‌های پیشرفت نجوم و ستاره شناسی در ایران باستان هستند که به منظور اندازه گیری زمان، راه اندازی تقویم‌ها و ساعت‌های دقیق می توان در آن نشانه‌هایی دید.

این کارشناس علم نجوم با معرفی تعدادی از دانشمندان ایرانی اظهار داشت:  شخصیت‌های بزرگی همچمون خواجه نصیر الدین طوسی که در دوره‌ی درخشان وی رصد خانه مراغه بنیاد نهاده شد و به عنوان بزرگترین مرکز نجوم جهان شناخته می شد و وجود آن ایران را در عرصه ستاره‌شناسی پیشتاز کرد.

وی ادامه داد: ابوریحان بیرونی اختر شناس بزرگ عصر ساسانیان، خیام نیشابوری از معروفترین منجمان ایرانی در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری در دوره سلجوقی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی در دوره تیموری نیز از جمله مفاخر ایرانی علم نجوم بوده‌اند.

در ادامه این نشست مجازی ،مجلل به صور فلکی اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: صور فلکی اردیبهشت از ابتدای فصل بهار آشکار می شوند که از آن جمله می توان به صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر و رصد ستاره قطبی، صورت فلکی اسد و سنبله نام برد.

در بخش پایانی این  نشست که طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز حضور داشت طی سخنانی، ضمن تشکر از برگزاری جلسات انجمن نجوم و حضور فعالین علم نجوم در شهرستان فردوس به عنوان مدرسان این نشست‌ها، علم نجوم را علم مورد علاقه کودکان ونوجوانان دانست و ابراز امید واری کرد، انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی باعث تقویت آشنایی با آسمان و ایجاد نگرش و کسب تجربه‌های نجومی در اعضا شود تا  آنان درک بهتری از دنیای طبیعی و بینش دینی به این دنیا و اتفاقات آن به دست آورند.

گفتنی است انجمن نجوم خراسان جنوبی درکانون شهرستان فردوس با هدایت اشرف دباغ مربی مسئول فرهنگی این مرکز فرهنگی و هنری برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =