ویژه‌برنامه‌ی ادبی «حماسه‌ی پایدار» در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی ادبی «حماسه‌ی پایدار» هم‌زمان با سوم خرداد سال‌روز آزادسازی خرمشهر با مشارکت کانون پرورش فکری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی ادبی‌ «حماسه‌ی پایدار» هم‌زمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر با مشارکت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بخش ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با رویکرد بازنویسی خاطرات دفاع مقدس، پیش از ظهر دوشنبه سوم خرداد ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن گرامی‌داشت یاد و نام حضرت امام(ره) و شهدای گرانقدر خاصه شهدای روز مقاومت و پیروزی، اظهار داشت: سوم خرداد، سال‌روز اوج شرافت و ازخودگذشتگی ملت ایران اسلامی است. روز غیرت، وحدت و عزت است. روز آزادی خرمشهر از اسارت، پاس‌داشت این‌روزها تکریم خون ارزش‌مند شهدای گرانقدر است، جانبازان و آزادگان عزیز یادآورِ روزهای سخت؛ اما عزت‌مند و همه‌ی این محفل، یادآور گفتارها و رفتارهای صادقانه، یادآوری سادگی و سخاوت‌مندی در بذل و بخشش جسم با اهمیت و با ارزش برای جان‌بخشیدن به آیندگان و به اسلام عزیز است.

خدابخشی در ادامه افزود: قطعاً و بی‌تردید بی‌ارزش کردن جسم برای انسان‌های صدیق و پاک‌سیرت بدون اعتقادات دینی و تمسک به خداوند آفریننده و دین خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم که اسلام ناب را عرضه کرد، امکان‌پذیر نبوده و نیست.

قدرشناسی همانند رفتارمندی است

مدیرکل کانون استان سمنان یادآور شد: قدرشناسی و قدرنشناسی دو واژه‌ای است که امروز در وانفسای معضلات و مشکلات می‌توان به‌وضوح آن را دید و فریاد زد. قدرشناسی همانند رفتارمندی در دیدن روزها و صحنه‌هایی مانند سوم خرداد و کار صادقانه و مؤثر با تمام وجود و با توکل به خداوند برای مردم است، مثال این قدرشناسی، حاج‌قاسم سلیمانی عزیز که روح او در ملکوت اعلی قرار دارد.

خدابخشی تأکید کرد: ادبیات بخش مهم فرهنگ و تمدن یک ملت است که به‌منظور ماندگار کردن رشادت‌ها، سخاوت‌ها، صداقت‌ها، سادگی‌ها و ازخودگذشتگی‌ها می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

وی در پایان سخنانش برگزاری ویژه‌برنامه‌ی ‌ادبی از سوی کارشناسان و مربیان ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان با هم‌راهی و هم‌دلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را مایه خوشحالی دانست و از تمامی شرکت‌کنندگان در این محفل ادبی به‌ویژه اعضای نونگاه و نوجوان قدردانی کرد.

جنگ واژه‌ای مبارک و زیبا نیست

مهرناز نصیری کارشناس ادبی کانون استان سمنان به‌عنوان مدرس این ویژه‌برنامه با اشاره به چگونگی خاطره‌نویسی و جمع‌آوری خاطرات رزمندگان و خانواده‌های آن‌ها از روزها و سال‌های پر التهاب جنگ و دفاع و هم‌چنین بیان پایمردی‌ها و فداکاری‌های ایثارگران و شهدا، اظهار داشت: جنگ‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و تأثیرات عمیق خود را در تمامی لایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاریخ ملت‌ها باقی می‌گذارند و وقتی جنگ شروع می‌شود بازار قلم‌ها از پای می‌افتد و لب‌ها خاموش می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که گرچه جنگ واژه‌ای مبارک و زیبا نیست و معمولاً با مثلث شوم «ویرانگری، آوارگی و مرگ»، پیمان برادری دارد، گفت: جنگ گاهی خاستگاه متعالی‌ترین ارزش‌های بشری شده و آن‌که در جنگ به قصد تجاوز حمله می‌کند و به نیت نابودی فریاد جنگ سر می‌دهد در همه‌ی زمین و در همیشه‌ی زمان مورد نفرت ملت‌ها است؛ اما حکایت آن‌ها که اراده‌ی دفاع می‌کنند، دل‌پذیر و شنیدنی است. آن‌هایی که ایمان، اخلاص، مردانگی، شرافت، شجاعت و شهامت را با خود رشد می‌دهند.

دفاع مقدس، نمایش شرافت یک ملت است

کارشناس ادبی کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در کشور ما هشت‌سال دفاع مقدس تنها یادآور آتش و سوز و گداز و بی‌رحمی نیست؛ بلکه نمایش جانانه‌ی شرافت یک ملت نیز هست و پژواک ایمان مردمی که جز به رستگاری و سعادت نمی‌اندیشیدند و دفاع را به حماسه‌ای بزرگ تبدیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: هرچه از دوران دفاع مقدس ملت ایران می‌گذرد نیاز به ثبت و ضبط خاطرات آن سال‌ها بیش‌تر احساس می‌شود. خاطراتی که بی‌گمان بر غنای فرهنگی این دیار خواهد افزود و هویت تاریخی این مرز و بوم را برجسته‌تر خواهد کرد و تاکنون صدها کتاب با مضمون دفاع مقدس به چاپ و طبع رسیده؛ اما آنچه در این میان نگران‌کننده است نبودن یک رویکرد علمی و تخصصی است که بتواند در ساختار فنی امر خاطره‌نویسی را مشخص و ارزش علمی آن را افزایش دهد.

نصیری درخصوص خاطره‌نگاری دفاع مقدس گفت: علاوه بر محتوای قابل قبول می‌بایست با استفاده از آرایه‌های ادبی، خاطره را به صورتی زیبا و لطیف به مخاطب ارائه کرد و از سوی دیگر می‌بایست در نوشتن این خاطره‌ها به دنیای اسناد جنگ مراجعه کرد و به تاریخ جنگ توجه عمیق داشت.

وی هم‌چنین تصریح کرد: مطالعه و پژوهش در خاطرات جنگ را می‌توان به‌عنوان منطقی‌ترین و متقن‌ترین اسناد دفاع مقدس در نظر گرفت و به این نکته توجه داشت که خاطره‌نگاری دفاع مقدس با رویکرد ادبی، زیبا و خواندنی است و بی‌شک مخاطبان بی‌شماری دارد؛ اما تاریخ زمانی خاطره‌نگاری را می‌پذیرد که مستند و ثبت بخشی از واقعیات تاریخی باشد.

ضرورت مکتوب‌کردن خاطرات دفاع مقدس

کارشناس ادبی کانون استان سمنان با طرح این پرسش که «چه نیازی به مکتوب کردن خاطرات دفاع مقدس داریم؟» گفت: از میان تمامی ضرورت‌هایی که ایجاب می‌کند ۱۰ مورد قابل بررسی آن عبارت است از حفظ تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس، انتقال دستاوردهای گران‌سنگ به نسل‌های آینده، الگوبرداری از خاطرات دفاع مقدس برای نسل کنونی و آینده، تجزیه و تحلیل علل پیروزی‌ها و شکست‌ها از لابه‌لای خاطرات، بهره‌گیری از خاطرات دوران جنگ در کتب درسی و مراکز آموزش‌های نظامی و دفاعی، مکتوب‌کردن خاطرات با هدف قدرشناسی از زحمات رزمندگان و ایثارگران، تهیه فیلم و برنامه‌های تلویزیونی سینمایی از خاطرات مکتوب دفاع مقدس، مکتوب‌کردن خاطرات دفاع مقدس؛ یعنی حفظ اسناد ملی و دفاعی انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به کشورهای مظلوم و مسلمان تحت سیطره، مکتوب‌کردن خاطرات؛ یعنی ماندگاری و جاودانگی یاد و آثار شهدا که در این‌زمینه لازم است گام‌های مهم و فراگیرتری برداشته شود.

تبدیل خاطرات شفاهی با حفظ مستندات به یک اثر داستانی

 نصیری درخصوص چگونگی تبدیل خاطره به داستان اظهار داشت: یک‌سری از خاطرات جنگ به‌صورت مجموعه‌خاطرات شفاهی اسرای زن، خاطرات شفاهی زنان رزمنده و امدادگر، خاطرات شفاهی همسران سرداران شهید، خاطرات شفاهی رزمندگان و ایثارگرانی که اکنون در بین ما هستند و در نهادهای مختلف مشغول به‌کار هستند، چاپ شده و موجود است که می‌شود به آن‌ها مراجعه کرد و آن‌ها را با حفظ مستنداتی که در این خاطرات است به یک اثر داستانی ساختارمند تبدیل کرد و بخشی از این خاطرات هم هنوز مکتوب نشده و در ذهن و خاطرات شفاهی پدران و مادران و اقوام ما موجود است که می‌توان پای صحبت این بزرگان که جنگ را تجربه کرده یا در پشت صحنه، مشغول دفاع از میهن بوده‌اند، نشست و خاطرات آن‌ها را با حفظ مستندات و  وقایع تاریخی، داستان‌گونه نوشت.

فاطمه مصطفوی‌فر مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس استان سمنان نیز ضمن تبریک سال‌روز آزادسازی خرمشهر و ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری از همراهی مدیرکل و همکاری کارشناسان و مربیان این‌مجموعه‌ی فرهنگی، هنری و ادبی، قدردانی و اظهار کرد: گام نهادن در مسیر ترویج فرهنگ دفاع مقدس به‌ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان با هدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شهیدان و بیعت با آرمان‌ها و اهداف امام راحل(ره) و شهدا، هیچ‌گاه از نظرها پنهان نمی‌ماند.

گفتنی است؛ معرفی مستند کوتاه «ننه‌قربان» ساخته‌ی یاسر عرب، معرفی کتاب «یاد مانا» و «گامی در راه علمی‌شدن خاطره‌نویسی»، پخش کلیپ کوتاه با موضوع آزادسازی خرمشهر در قالب شعرخوانی، خوانش متن ادبی و... از سوی اعضا و مربیان کارگاه ادبی و هم‌چنین بیان خاطره‌ای از دوران جنگ از سوی محمدباقر قاسم پیشکسوت فرهنگی کانون استان از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =