آشنایی قصه‌گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه‌گویی مدرن

کارگاه آموزشی «قصه‌گویی مدرن» با مشارکت کانون پرورش فکری خراسان رضوی و سمنان طی سه‌روز در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پنجمین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان به‌همت کارشناسان آموزش و پژوهش استان‌های خراسان رضوی و سمنان با دعوت از وحید خسروی کارشناس هنرهای نمایشی، مدرس قصه‌گویی و مسئول بخش قصه‌گوی برتر این دوره از جشنواره، طی روزهای ‌شنبه، دوشنبه و چهارشنبه یکم، سوم و پنجم خرداد ۱۴۰۰ در قالب وب‌کنفرانس برگزار شد.

قصه‌گویی مدرن، شیوه‌ای از قصه‌گویی است

خسروی در آغاز جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و علاقه‌مندان به قصه‌ و قصه‌گویی، اظهار داشت: قصه‌گویی مدرن و نوآورانه شیوه‌ای از قصه‌گویی است که قصه‌گو علاوه بر نوآوری در روایت، از تکنولوژی و ابزارهای مختلفی ازجمله وسایل صوتی و تصویری، افکت‌های دیجیتالی، پاورپوینت و... برای جلب نظر گسترده‌تر مخاطب استفاده کند.

وی در ادامه افزود: قصه‌گو در این شیوه از قصه‌گویی می‌تواند به اصل قصه وفادار نباشد و آن را بازنویسی کند و آگاه باشد که استفاده از یک ابزار نوین، قصه را به‌روز نمی‌کند؛ بلکه بایست چرایی و چگونگی استفاده از ابزار مشخص باشد و این‌که قصه‌گو، چرا آن را انتخاب کرده و چگونه می‌خواهد از آن استفاده کند.

بررسی تفاوت روایت و نمایش در قصه

مسئول بخش قصه‌گوی برتر جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی با اشاره به سه بخش قصه‌ی مدرن، کلاسیک و قصه‌ای که تبدیل به مدرن می‌شود درخصوص تفاوت روایت و نمایش در قصه گفت: در قصه‌ی مدرن همه‌چیز از صفر تا صد در اختیار قصه‌گوست و ابزاری مانند نور، صدا، تصویر و... را بایست خودش فراهم کند و در اجرای قصه نیز هرجا که نیاز باشد از این ابزار بهره گیرد و منتظر این نباشد که شخص دیگری آن‌ها را پخش کند؛ اما در نمایش این‌گونه عمل نمی‌شود و شخصیت تمام حواسش صرفاً به اجرا است و به نور، افکت صدا و... کاری ندارد.

خسروی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: استفاده از ابزار به‌روز مانند افکت صدا و ایجاد فضای صوتی در دل قصه باعث می‌شود قصه‌گو یک اجرای فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار برای مخاطب روز خود داشته باشد و یک قصه‌گو بایست مرز اجرای نمایشی عروسک با اجرای روایت‌گری را بشناسد و فراتر از این مرز گام برندارد.

وی با بیان این‌که قصه‌های امروزی فرصتی برای ارتباط بیش‌تر با مخاطبان است، تأکید کرد: همه‌ی قصه‌های کهن و کلاسیک در دوره‌ی زمانی خودشان، یک قصه‌ی به روز بوده‌اند و مدرن‌بودن در واقع توجه به مسائل و نیازهای روز و متناسب با نیازهای مخاطب است.

نبایست به قصه‌ها، نگاه جشنواره‌ای داشت

مسئول بخش قصه‌گوی برتر جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی، کیفیت اجرای قصه‌ها را مهم، عنوان و خاطرنشان کرد: گاهی می‌شود از ایده‌های کوتاه، یک قصه‌ی بزرگ ساخت و گاهی هم اجرای نامؤفق می‌تواند یک قصه‌ی خوب را از بین ببرد.

وی در بخشی از این کارگاه آموزشی با ذکر نمونه‌مثال‌هایی، حرف و زبان قصه‌ها را برای مخاطبان، قابل درک دانست و از قصه‌گویی به‌عنوان جادویی نام برد و گفت: امروزه که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قصه‌ها هنوز مخاطب خود را دارند، قصه‌گویان نبایست به قصه‌ها، نگاه جشنواره‌ای داشته باشند؛ بلکه بایست به‌منظور اثرگذاری بیش‌تر بر مخاطب، با استفاده مناسب از الگوها و نمادهای به‌روز، راهکارهایی را برای مدرن‌سازی قصه‌ها به‌ویژه قصه‌های چند پایانی ارائه دهند.

خسروی در این کارگاه هم‌چنین از فراگیران خواست تا ضمن ارائه‌ی ایده‌های خود، بیان کنند که چه قصه‌ای را انتخاب کرده و با چه تکنیک و ابزاری می‌خواهند آن را به یک قصه‌ی مدرن تبدیل کنند.

گفتنی است؛ بررسی شیوه‌ها و ملاک‌های داوری جشنواره و پاسخ به پرسش‌های فراگیران درخصوص قصه‌های مدرن و معیار انتخاب این قصه‌ها از بخش های دیگر این کارگاه سه‌روزه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =