کد خبر: 305397
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
«سلف پرتره تا سلفی»؛ چالش جدید عکاسان نوجوان هرمزگان

نشست تخصصی از سلف پرتره تا سلفی در هفدهمین نشست تخصصی عکاسان نوجوان کانون استان هرمزگان با حضور علی خوش‌جام عکاس، طراح گرافیک و عضو انجمن عکاسان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ هفدهمین نشست تخصصی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان با موضوع «از سلف پرتره تا سلفی» برگزار شد.

در این نشست که در محیط مجازی انجمن با حضور علی خوش‌جام؛ رابط انجمن عکاسان نوجوان استان تهران، مدرس عکاسی و عضو انجمن عکاسان ایران برگزار شد قریب ۵۰ نوجوان علاقمند به هنر عکاسی از سراسر استان حضور یافتند.

علی خوش جام، مدرس دوره ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع نوجوانان هرمزگانی اظهار داشت: خلاقیت، نوآوری و نترسیدن از تجربه‌های نو از لازمه‌های موفقیت در عکاسی است و شما اعضا خوش ذوق سعی کنید برای فرار از کلیشه‌ها، مخصوصا در عکاسی سلفی و سلف پرتره؛ دست به خلق موقعیت‌ها و تجربه‌های جدید بزنید.

وی افزود:اصطلاح سلفی که با واژه هایی چون «خویش اندار» یا «خودگراف» در فرهنگ لغت فارسی شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط ریچارد گریوز درمقاله‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه خوش‌جام در بیان تعریف سلف پرتره و سلفی، نقاشی سلف پرتره را به نوعی پایه اولیه‌ی عکاسی سلف پرتره دانست و در ادامه مطالبی پیرامون آغاز و روند شکل‌گیری این گونه از عکاسی در دنیا از ابتدا تا امروز را بیان کرد.

خوش جام با اشتراک‌گذاری نمونه‌هایی از خودنگاره‌ها و خودعکس‌ها تاریخی از هنرمندان جهان به نقد و بررسی زوایای علمی و هنری این آثار پرداخت و افزود: هنر عکاسی توسط شاهان قاجاری به فاصله دو تا سه سال از اروپا به سرعت وارد ایران گردید و اگر چه در ابتدا هنری درباری بود بعدها توسط هنرمندان ایرانی شکلی هنری به خود گرفت.

این مدرس عکاسی با اشتراک‌گذاری نخستین سلفی ایرانی مربوط به ۱۳۵ سال پیش_که توسط ناصرالدین شاه قاجار انداخت شد _ به بررسی این گونه از عکاسی در ایران پرداخت.

خوش جام با بیان کارکرد اجتماعی عکاسی سلفی گفت: از لحاظ روانشناسی همه ما انسان‌ها نیاز به دیده‌شدن داریم و سلفی این نیاز را برطرف می‌کند. وی گفت: امروزه بسیاری از افراد برای خلق آثار منحصر به فرد دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند اما باید یادآور شویم که در عکاسی سلفی هیچ‌گاه نباید از دایره عقلانیت خارج شد و چه بسا افرادی که برای ثبت یک عکس سلفی جان خود را از دست داده‌اند.

در پایان این نشست ۹۰ دقیقه‌ای فاطمه غفاری سروستانی نماینده انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان؛ با اشاره به مباحث کاربردی و جذاب ارایه شده از سوی مدرس دوره موضوع این نشست را از موضوعات جذاب ویژه نوجوانان دانست. وی طبق روال پویش پنج‌شنبه‌های عکس انجمن که بعد از آموزش‌ها یک چالش عکاسی برای تمرین هفتگی اعضا در نظر گرفته می‌شود؛ چالش دو هفته آتی را چالش عکاسی سلف پرتره اعلام کرد.

این نشست تخصصی عصر روز پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت فضای مجازی انجمن برگزار گردید.

شایان ذکر است که انجمن عکاسان نوجوان استان هرمزگان کار خود را از ۱۹ مرداد ۹۹ با حضور منصور  نعیمی استاد فقید عکاسی و نخستین مربی عکاسی کانون در دهه ۵۰ به صورت رسمی آغاز کرد و تا به امروز ۱۷ نشست تخصصی آموزشی برای آشنایی اعضا نوجوان با عکاسی داشته است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =