شناخت استانداردهای لحنی و خلاقیت‌های صوتی از وسواس‌های یک قصه‌گوی موفق است

کارگاه آموزشی "جادوی کلام و زبان بدن در قصه‌گویی" با حضور مهدی آرایی کارشناس و مدرس با سابقه قصه‌گویی به صورت مجازی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، کارگاه آموزشی "جادوی کلام و زبان بدن در قصه گویی"  با آموزش نکات کلیدی تقویت لحن و بیان توسط مهدی آرایی کارشناس و مدرس با سابقه قصه‌گویی به کار خود پایان داد.

به گفته راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش استان، این کارگاه آموزشی از سری آموزش‌های مصوب  سال جاری اداره کل آموزش و پژوهش کانون در حوزه قصه‌گویی است که پس از ارسال به ادارات کل کانون در سراسر کشور، توسط کمیته آموزش و دبیرخانه استانی بیست وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بررسی شد و به شکل کارگاه دو روزه و با دعوت از مدرس بنام قصه گویی و کارشناس فرهنگی استان یزد و حضور ۴۰ مربی و رابط انجمن قصه‌گویی استان  برنامه‌ریزی و اجرایی گردید.

 آرایی مدرس این دوره با اشاره به اینکه به طور کلی  تَن صدا ۳۸ درصد و کلمات ۷ درصد از ارتباطات موثر را شکل می‌دهند گفت: هر قصه‌گو یک خصوصیت و رنگ صدایی ویژه‌ای دارد و به واسطه آن از دیگران متفاوت می‌شود.

وی افزود: در قصه‌گویی حفظ رنگ و خصوصیت صوتی باید از وسواس‌های قصه‌گو باشد اما مسلما تقویت صدا و از بین بردن نقاط ضعف صوتی از وظایف قصه‌گو است.

آرایی در ادامه به کاربرد واژگان موثر در قصه‌گویی پرداخت و افزود:  واژگان زمانی موثرند که پیام به طورکامل به مخاطب برسد. اگر شنونده کلمات رادرک نکند، ارتباطی بین شما برقرار نمی‌شود و او دیگر به قصه گوش نمی‌دهد.  

این مدرس قصه‌گویی گفت: برای کشش مخاطب و موثر بودن، باید جمله‌های کوتاه و ساده استفاده کنید. اگر برای نوجوانان صحبت می‌کنید، ازکلمات فنی عالمانه و دانشگاهی اجتناب کنید.

وی در ادامه افزود: از در آوردن صداهای وقت گیر (ام م م) و (ا ه ه ه) که فایده‌ای برای قصه ندارند بپرهیزید.

این قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی، در خصوص صدا و آهنگ بیان یادآور شد: درجستجوی چابکی باشید و آهنگ بیانتان را تغییر دهید. صحیح حرف زدن کافی نیست بلکه یکنواختی صدا نیز ملالت وخستگی می‌آورد.

وی برای پرهیز از این اتفاق گفت: می‌توانید از لحن آرام شروع و سپس آن راسریع‌تر کنید و برای قصه گفتن لازم نیست صدای پرشکوهی به خود بگیریید.

راوی قصه‌ی پیرچنگی افزود: بهترین کار این است که بدون تغییر صدا قصه بگویید. ازانعطاف صدا به نحوی بهره ببرید که داستان یکنواخت به نظر نرسد و حرکات عادی خود را بدون بزرگ‌نمایی آن‌ها به کار ببرید.  

آرایی در ادامه کارگاه، اندام‌های صوتی بدن را معرفی کرد و گفت: بخش‌های صوتی بدن شامل دستگاه تنفسی یعنی شش‌ها، نای، نایژه(مسیر هوا از ریه ها به طرف حنجره)، عضلات و تارهای صوتی حنجره (تشکیل دهنده صدای ابتدایی)، حفره‌ها و دیوارهای گلو (محل تولید حروف- تند وکند کنندۀ صدا) می‌باشند.

وی در ادامه افزود: دهان شامل زبان، فک، لب‌ها، زبان کوچک، سقف کام، دندان‌ها ولثه‌ها (محل تولید حروف- لطافت بخشیدن به صدا)   و مجرا و حفره‌های بینی(تقویت کنندۀ صدا- تولید کنندۀ حروف خیشوم) می‌باشند.

این مدرس قصه‌گویی برای رعایت بهداشت صدا و تقویت عضلات صوتی گفت: کافی است هر روز چند دقیقه را به تمرین صدا اختصاص داده و ورزش‌هایی رابه طور منظم انجام دهید.

این کارشناس و مدرس قصه‌گویی سپس به چند ورزش مناسب تقویت صدا پرداخت و در هر مرحله تمرین‌های شامل تمدد اعصاب، با فک آزاد، زشت کردن صورت، دهان باز،   بیرون آوردن زبان، دهان ماهی، حروف صدادار،   خوانش یک بند با گاز گرفتن مداد  و بدون مداد را به شکل عملی به شرکت‌کنندگان کارگاه آموزش داد.  

آرایی کارشناس فرهنگی استان یزد و مدرس دوره‌های ملی قصه گویی، در پایان این کارگاه آموزشی مجازی به قصه‌گویان اظهار داشت: کلمات مانند اشعه ایکس هستند؛ اگر کسی از آن‌ها به خوبی استفاده کند از میان همه چیز عبورمی کنند.   

وی افزود: بنابراین از تند حرف زدن بپرهیزید. حروف یا هجاها را قورت ندهید و آخر یک کلمه را به اول بعدی نچسبانید. فک‌تان را آزاد کنید و هر چند دفعه که می‌توانید تمرین‌های تلفظ صوتی را انجام دهید.

گفتنی است در ادامه این کارگاه‌های مجازی دو کارگاه دیگر با عنوان «قصه‌گویی مدرن»   با حضور وحید خسروی از دیگر مدرسان برجسته کشوری ویژه‌ مربیان فرهنگی کانون هرمزگان برگزار می‌گردد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =