شاعر می‌بایست با نگاه متفاوت به پدیده‌ها؛ به اکتشافات متعدد دست یابد

در نشست فصل بهار محبوبه بزم آرا، شاعر و نویسنده‌ی خراسانی میهمان نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آفرینش شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ محبوبه بزم آرا، شاعر و نویسنده‌ی خراسانی میهمان نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آفرینش  شد.

در این نشست که با خیر مقدم کارشناس ادبی استان هرمزگان فاطمه غلامزاده نخلی شروع شد؛ بزم آرا اظهار داشت: شاعر باید آنقدر به کمال رسیده، که بتواند شاعر روایی خودش باشد.

وی با بیان اینکه شاعر می‌بایست با نگاه متفاوت به پدیده‌ها، به اکتشافات متعدد دست یابد و با استفاده از آرایه‌ها در آن‌ها روح شعر بدمد، اظهار داشت: درست است که برخی صاحب نظران می‌گویند شعر جوششی است؛ اما این موضوع با ویرایش چندباره آثار هیچ منافاتی ندارد.

مولف کتاب "در مسیر باد پرسه میزنم" با بیان این‌که برای سرودن یک شعر توجه به فرم و ساختار، بسیار مهم است، افزود: در سرودن شعر سپید باید به این نکته توجه کرد که گوش انسان ناخودآگاه به کلام موزون واکنش مثبت نشان می دهد. از آنجا که در قالب سپید آهنگ مشخصی نداریم؛ باید به مؤلفه‌های زبان، خیال، موسیقی، اندیشه و تصویر، قدرت کلام، اصالت واژگان و تکنیک‌های کلامی ... توجه ویژه شود.

بزم آرا تاکید کرد: در شعر سپید باید مضمون‌آفرینی کرد و کمبود وزن و قافیه و موسیقی شعر را جبران کرد و در این میان می‌توان با هنر جابه‌جایی اجزای جمله و تقدم و تاخر، زبان را از حالت کلیشه خارج کرد و به آن تشخص و امتیاز داد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، در ادامه به نقدهای دقیق اعضای انجمن هرمزگان اشاره کرد و گفت: نقدهای دقیق و علمی اعضا و همچنین آثار خوب اعضا بیانگر تلاش مستمر مربیان است که اعضا را در بستری که باید، به سمت اهداف ادبی هدایت کرده‌اند.

بزم آرا در ادامه نشست افزود : در برخی اشعار شاهد آشنایی‌زدایی بودیم که شاعر توانسته بود با کشف شاعرانه و استفاده از تکنیک زبانی به این مهم دست پیدا کند و محمدعلی بهمنی و محمد سعید میرزایی از این دست شاعران هستند و توانسته آن را اشعار منحصر به فرد خود را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، نگین پور اسدی، آتنا کهندل پور، زهرا محمدی نژاد و انیس موحدی  ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست اشعار خود را خوانش و به اشتراک گذاشتند.

آهنگ درونی در شعر سپید، هماهنگی حروف و ترکیب و تلفیق و جابه جایی کلمات، رستاخیز واژه‌ها، تکرار، ویرایش و حذف زوائد با رعایت ایجاز، وزن عروضی، تصویرسازی شاعرانه، پرورش حواس و عاطفه در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که بزم آرا در این جلسه برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست تشریح کرد.

گفتنی است دراین رویداد مجازی ادبی نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا توسط رقیه حیدری زاده، امین صمدی، ریحانه میرشکاری، انیس موحدی، نسرین نوری زاده، فاطمه صالح زاده، فاطمه جعفرنژاد انجام شد.

در پایان این نشست مجازی که با حضور هاجر غلام نظری برگزار شد؛ فروغ ملایی مربی ادبی مرکز قشم که همیاری این انجمن را به عهده دارد یکی از اشعار محبوبه بزم آرا را خواند، که مورد استقبال کارشناس مهمان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =