اساس پیدایش قصه‌گویی مدرن؛ نیاز نسل امروز است

با حضور وحید خسروی مسئول بخش قصه‌گوی برتر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ۴۰ قصه‌گوی استان هرمزگان با شیوه قصه‌گویی مدرن آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان هرمزگان؛ وحید خسروی مسئول بخش قصه‌گوی برتر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در کارگاه مجازی آموزشی استان هرمزگان قریب به ۴۰ قصه‌گوی استان هرمزگان را با شیوه قصه‌گویی مدرن آشنا کرد.

این کارگاه دو روزه به همت کارشناس آموزش و پژوهش به شکل وبینار آموزشی در روزهای چهارم و هشتم خردادماه برگزار شد.

وحید خسروی کارشناس و مدرس قصه‌گویی در ابتدای کارگاه  به اساس قصه‌گویی مدرن پرداخت و گفت: واژه مدرن در ریشه به معنی فقط در همین لحظه است و اساس پیدایش قصه‌گویی مدرن نیاز نسل امروز است.  

وی افزود: قصه‌گویی در تاریخ هزار ساله خود جز هنرهای پیشرو و مدرن بوده است، چون قصه‌گو نیازهای روز جامعه خود را در قالب قصه بیان می‌کرده است.   

این مدرس قصه‌گویی در ادامه به فاکتورهای ادبیات مدرن و پست مدرن پرداخت و افزود: تغییر زمان هنرمندانه و همزمان، استفاده از نمادها در رساندن مفاهیم، سادگی و کاربرد عامیانه زبان، شناخت دایره واژگان روز مخاطب و استفاده از چند صدایی یا چند راوی که با برداشت‌های مختلف و از زاویه دیدهای مختلف بیان می‌شود از شاخصه‌های ادبیات مدرن است.

این کارشناس و مدرس در حوزه قصه‌گویی مدرن مطالب را به دو بخش مرتبط با قصه و مرتبط با اجرای قصه تقسیم کرد و گفت: در گام نخست از سه فیلتر می‌توان قصه مدرن را انتخاب کرد.   قصه‌ای که به خودی خود مدرن است، قصه‌ای که کلاسیک است و در اجرا مدرن می‌شود و قصه کلاسیکی که با تغییراتی مثل زاویه دید مدرن روایت می‌شود.

خسروی با این تعریف که تمامی قصه‌ها، قابلیت مدرن شدن را دارند نکات کلیدی در انتخاب قصه مدرن را بیان کرد و گفت:  قصه‌ای را انتخاب کنید که دوست داشته باشید. آن را  کامل و دقیق بفهمید و تحلیل کنید. به توانایی‌های خود صادقانه توجه کنید و به شرایط اجتماعی، روانی و فرهنگی مخاطبان اشراف کامل داشته باشید.

وی در ادامه درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های قصه‌گویی مدرن  و نمایش اشاره کرد و افزود: این دو مقوله در اجرای تکنیک‌های فن بیان، کاربرد زبان بدن و میمیک چهره به یکدیگر شبیهند.

مهمترین تفاوت این دو این است که مخاطب در قصه‌گویی مدرن اتفاقات را می‌شنود در حالی که در نمایش  اتفاقات را می‌بیند. ستون اصلی قصه‌گویی روایت‌گری و افعال گذشته است، احساس راوی شاهد ماجرا و لحن قصه گو، لحن راوی  و مونولوگ است.

وی افزود: این در حالی  است که در نمایش افعال در زمان حال اتفاق می‌افتد و لحن هنرمند لحن اجرا و دیالوگ‌پردازی است. در نمایش روایت‌گری اتفاق نمی‌افتد.

این مدرس کارگاه‌های پرمخاطب قصه‌گویی برخط کانون، در ادامه به  استفاده از ابزار در قصه‌گویی مدرن پرداخت و گفت: استفاده از تکنولوژی روز، افکت‌های دیجیتالی، ابزارهای متنوع سمعی بصری و ... از ابزارهای قصه گویی مدرن می‌شوند و نکته قابل تامل این است که این ابزارها صرفا ابزار فیزیکی نیستند و  تکنیک اجرایی تعامل با مخاطب  به شکل مدرن و خلاقانه نیز ابزار محسوب می‌شود.

وی افزود: ابزاری قصه‌گویی را مدرن می‌کند که کاربردی، خلاقانه و در خدمت روایت قصه و روایت‌گری قصه‌گو باشد. ابزارها نباید دست و پاگیر باشند و یا حواس مخاطب را از اجرا کننده بگیرند. ابزار یک قصه‌گویی مدرن باید مرتبط با قصه باشد و کاربردش مشخص باشد.

شایان ذکر است  کارگاه قصه‌گویی مدرن استان هرمزگان، با اعلام قصه‌ها و طرح‌های انتخابی و مدرن شرکت کنندگان و بیان نقطه نظرات  مدرس دوره در خصوص طرح و شیوه اجرای آنها به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =