خلاقیت در تولید قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای حرف اول را می‌زند

صادق کیانی مقدم،  مسوول کمیته قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بر لزوم نو آوری در این قصه‌ها تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز،کیانی مقدم، داور و مدرس قصه‌گویی و مسوول کمیته قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای در جشنواره بیست و سوم، ضمن بیان تاریخچه و تعریف سبک «مینی مالیستی» و وجود ظرفیت‌های مناسب در این قالب به منظور ارسال پیام به انسان پر مشغله‌ی امروز  در دنیای کنونی از طریق هنرهای مختلف مانند ادبیات، نمایش، موسیقی و قصه‌گویی به تاریخچه‌ی دو سال تجربه این بخش در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و استقبال عامه مردم از این سبک و سهولت در انتقال پیام از طریق این قصه‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان نکات قابل اهمیت برای شرکت در بخش نود ثانیه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پرداخته و زمان این قصه‌ها را ۹۰ ثانیه و کمتر از آن خوانده و افزود قصه‌هایی که با زمان بیشتری حتی یک ثانیه اضافه‌تر تولید شده باشند، بررسی و داوری نخواهند شد .

لزوم توجه به حضور قصه‌گو در کنار سایر عناصر مربوط به قصه و در نهایت تولید یک فیلم کوتاه از قصه‌گویی با استفاده از نقاشی، پویانمایی، نماهنگ، موسیقی و ... ، بنا شدن اصل و اساس این قصه‌ها بر «قصه‌ی زندگی من» و لزوم داشتن ساختار مناسب قصه،  از جمله آغاز و پایان مناسب، شخصیت پردازی، توجه به اوج و فرود، توجه به کیفیت مطلوب صدا و تصویر و توجه به قالب و حجم قصه‌ها از دیگر نکاتی بود که این مدرس به آن‌ها اشاره شد.

کیانی مقدم در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم استفاده مناسب از نوآوری و خلاقیت تاکید کرد و افزود «خلاقیت در قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، حرف اول را می‌زند».

گفتنی است بخش ۹۰ ثانیه‌ای یکی از بخش‌های اصلی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که علاقه‌مندان در تمام گروه‌های سنی که توان تولید قصه در این بخش را دارند می‌توانند با دو موضوع محوری «من و کرونا» و «دیروز غرور آفرین، فردای افتخار آفرین» به بیان خاطرات، حوادث و تجربه‌های خود در خصوص رشادت‌های کادر درمان، قرنطینه، همبستگی و  اتحاد مردم ایران در دوران شیوع کرونا و هم‌چنین ایثارگری‌های شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای بپردازند.

انتخاب موضوع آزاد از قصه‌های زندگی علاوه بر موضوعات کرونا و ایثار و از خود گذشتگی،  برای این بخش نیز بلا مانع است اما قصه‌گویان به گفته‌ی مسوول کمیته قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای باید خاطره و حادثه مورد نظر را قبل از اجرا به صورت مناسب نوشته و برای قصه‌گویی، پرداخت و کارگردانی کرده باشند.

این داور قصه‌گویی در بخشی از سخنان خود به تفاوت جشنواره امسال با دو دوره‌ی گذشته اشاره کرده و ارسال قصه در قالب فیلم کوتاه خلاق را مهم‌ترین تفاوت این دوره برای حرفه‌ای شدن و یک دست شدن کارهای ارسال  شده عنوان کرد و از ظرفیت‌های این شیوه نسبت به شیوه‌های قدیم گفت.

بیان شاخص‌های داوری در دو حوزه محتوا و اجرا  از جمله توجه به موضوعات محوری جشنواره، پند آموز بودن قصه‌ها برای مخاطب، رعایت ساختار و الگوی قصه، عدم تاثیر فشردگی قصه بر محتوای مناسب آن در بخش محتوایی، ورود خلاقانه به قصه ، آشنایی قصه‌گو با کارکرد لحن و صدا و پیدا کردن لایه‌های درونی ، به کار گرفتن شیوه‌ی خلاق و تسلط قصه‌گو بر قصه از مواردی بود که در داوری بخش اجرای قصه‌گویی لحاظ خواهند شد .

بیان نمونه‌ای از قصه نود ثانیه‌ای و پاسخ‌گویی به سوالات حاضرین،  بخش پایانی این نشست مجازی بود که صبح روز دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مدیرکل،معاون فرهنگی، اجرایی، کارشناسان، مسوولان، مربیان و جمعی از اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت مجازی برگزار شد .

علاقه‌مندان جهت شرکت در این بخش از جشنواره و ارسال فیلم قصه‌ی ۹۰ ثانیه‌ای خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir      و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ فیلم خود را بارگذاری کنند

در نهایت آثار در دوبخش داوری تخصصی و داوری مردمی بررسی و برترین‌ها معرفی خواهند شد . 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =