کد خبر: 305452
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
بازدید 213
کارگاه آموزشی قصه گویی مدرن

پنجمین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری استان اصفهان با همکاری واحد آموزش و پژوهش و مشارکت برخط ٨٧ مربی فرهنگی، هنری و ادبی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، وحید خسروی مسئول کمیته قصه گوی برتر در این کارگاه آموزشی، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه را شیوه‌ای از قصه‌گویی معرفی کرد و گفت: قصه‌گو باید علاوه بر نوآوری در روایت، از تکنولوژی و ابزارهای مختلفی ازجمله وسایل صوتی و تصویری، افکت‌های دیجیتالی، پاورپوینت و... برای جلب نظر گسترده‌تر مخاطب استفاده کند.

وی افزود: قصه‌گو در این شیوه از قصه‌گویی می‌تواند به اصل قصه وفادار نباشد و آن را بازنویسی کند و آگاه باشد که استفاده از یک ابزار نوین، قصه را به‌روز نمی‌کند؛ بلکه بایست چرایی و چگونگی استفاده از ابزار مشخص باشد و این‌که قصه‌گو، چرا آن را انتخاب کرده و چگونه می‌خواهد از آن استفاده کند.

خسروی به سه بخش قصه‌ مدرن، کلاسیک و قصه‌ای که تبدیل به مدرن می‌شود اشاره کرد و گفت: در قصه‌ی مدرن همه‌چیز از صفر تا صد در اختیار قصه‌گوست و ابزاری مانند نور، صدا، تصویر و... را بایست خودش فراهم کند و در اجرای قصه نیز هرجا که نیاز باشد از این ابزار بهره گیرد و منتظر این نباشد که شخص دیگری آن‌ها را پخش کند. 

مسئول کمیته قصه گوی برتر استفاده از ابزار به‌روز مانند افکت صدا و ایجاد فضای صوتی در دل قصه را بسیار مهم دانست و افزود: این دو مهم باعث می شود قصه‌گو یک اجرای فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار برای مخاطب خود داشته باشد و یک قصه‌گو بایست مرز اجرای نمایشی عروسک با اجرای روایت‌گری را بشناسد و فراتر از این مرز گام برندارد.

وی در بخشی از این کارگاه آموزشی با ذکر نمونه‌مثال‌هایی، حرف و زبان قصه‌ها را برای مخاطبان، قابل درک دانست و از قصه‌گویی به‌عنوان جادویی نام برد و گفت: امروزه که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قصه‌ها هنوز مخاطب خود را دارند، قصه‌گویان نبایست به قصه‌ها، نگاه جشنواره‌ای داشته باشند؛ بلکه بایست به‌منظور اثرگذاری بیش‌تر بر مخاطب، با استفاده مناسب از الگوها و نمادهای به‌روز، راهکارهایی را برای مدرن‌سازی قصه‌ها به‌ویژه قصه‌های چند پایانی ارائه دهند.

لازم به ذکر است در این دوره آموزشی ضمن بررسی شیوه‌ها و ملاک‌های داوری جشنواره به پرسش‌های فراگیران درخصوص قصه‌های مدرن و معیار انتخاب این قصه‌ها از سوی مدرس این دوره پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =