گسترش نگاه در عکاسی؛ با دیدن عکس‌هـایی که دیگران گـرفـته‌انـد میسر می‌شود

در هجدهمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان عکاسی سایه‌نما یا سیلوئت با حضور علی خوش‌جام مدرس عکاسی، گرافیست و عضو انجمن عکاسان ایران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ در هجدهمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان  هرمزگان عکاسی سایه‌نما یا سیلوئت با حضور علی خوش‌جام مدرس عکاسی، گرافیست و عضو انجمن عکاسان ایران و با شرکت بیش از ۵۰ نفر از اعضای انجمن برگزار شد.

خوش جام  ضمن بررسی تاریخچه عکاسی سیلوئت، در تعریف این تکنیک جذاب عکاسی گفت: سایه‌نما یا سیلوئت (به فرانسوی: Silhouette) که ضد نور هم گفته می‌شود، یک تکنیک در عکاسی و نقاشی است که در آن، منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، سایه‌ای از سوژه بر روی عکس ایجاد می‌شود. زیباترین حالت زمانی پیش می‌آید که خورشید در حال طلوع یا غروب است و پس‌زمینه به رنگ نارنجی یا زرد مشخص می‌شود.

خوش جام در رابطه با امکانات لازم جهت عکاسی سیلوئت اظهار داشت: منبع نور، سوژه و ساعت مناسب سه فاکتور اساسی در عکاسی سیلوئت می‌باشد که برای خلق یک اثر فاخر حیاتی است.

وی با تاکید بر این نکته که لازمه ی گرفتن عکس ضد نور خوب، پیدا کردن نور مناسب است، افزود: زمان مناسب برای این گونه عکاسی را یک ساعت قبل و یک ساعت بعد طلوع خورشید دانست و فضاهایی باز مانند کنار دریا، پارک‌ها، زمین‌های ورزشی از جمله مکان های خوب برای عکاسی سیلوئت است.

خوش جام همچنین اظهار داشت: در شرایط موجود که ویروس کرونا همه را خانه نشین کرده است می توان با قرار دادن سوژه در برابر پنجره عکس‌های خلاقانه و جالبی گرفت.

این مدرس عکاسی گفت:بــا وجــود اینکه می‌تــوانید از هــر ســوژه ای بــرای عکاسی ضــدنــور بهــره بگیرید؛ امــا بهــتر اســت سوژه‌هایی را انتخاب کنید که شکل (فرم) قابل تشخیصی داشته باشند.

وی در ادامه گفت:عکس ضـدنـور مـعمولا اطـلاعـات کاملی از رنـگ، بـافـت و ظـاهـر سـوژه بـه دسـت نمی‌دهد، بـه همین دلیل بهتر است سعی کنید سوژه‌هایتان شکل قابل تشخیصی داشته باشند

خوش جام به شرکت کنندگان در نشست توصیه کرد: در صـورتی که دوربین را روی حـالـت خـودکار قـرار داده بـاشید، دوربین بـه صـورت اتـومـاتیک از فـلاش اسـتفاده می‌کند و این کار ممکن است عکس شما را خراب کند چرا که اصولا باید جلوی سوژه نور خیلی کمی وجود داشته باشد. از قـسمت روشـن و نـورانی صـحنه نـورسنجی کنید تـا سـوژه ضـدنـور شـود.  

عضو انجمن عکاسان ایران اظهار داشت: به خودتان سخت نگیرید و راحت دست به تجربه بزنید زیرا آزمون و خطا هزینه ای ندارد. و دیدن عکس‌هـایی که دیگران گـرفـته‌انـد بـه مـا کمک می‌کند که نـگاهـمان گسـترش پیدا کند و کار تکراری نکنیم.

در این نشست یک ۹۰ دقیقه‌ای خوش جام با نشان دادن عکس‌های شاخص در حوزه عکس‌های ضد نور به پرسش‌های حاضرین پاسخ داد قرار است طی هفته‌های آتی نشستی به منظور بررسی آثار اعضا با این تکنیک برگزار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =