نشست ادبی «شرح شوق» به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام (ره) با حضور جواد محقق شاعر متعهد و انقلابی همدانی برگزار شد

در آستانه سالروز عروج ملکوتی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، انجمن ادبی استان همدان میزبان جواد محقق شاعر معاصر و عضو شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ویژه برنامه‌ای با نام «شرح شوق» بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، هم‌زمان با فرارسیدن سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی رضوان الله، انجمن ادبی استان همدان میزبان شاعر معاصر و انقلابی، جواد محقق بود.
در‏ این نشست که به طور زنده علاوه بر پخش از صفحه اینستاگرام کانون در صفحات اینستاگرام مراکز همدان نیز پخش می‌شد، جواد محقق ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، آشنایی خود با ایشان را در ۸ سالگی و در کلاس سوم ابتدایی عنوان کرد.
وی به دستگیری پدر در دوران ستم‌شاهی اشاره کرد و گفت: اولین بار نام حضرت امام(ره) را در خانواده شنیدم که مادرم عنوان کرد به واسطه دستگیری استاد پدر و زندانی کردن ایشان، پدر هم دستگیر شده‌است، آنجا بود که متوجه وجود امام (ره) شدم.
بعد از آزادی پدر، اطلاعات بیشتری در مورد حضرت امام کسب کردم و با مطالعه کتاب‌های مختلف، به شخصیت شجاع و معنوی ایشان پی بردم.
این شاعر معاصر، به علاقه‌مندی امام خمینی(ره) به شعر و سرودن اشعار مختلف اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امام(ره) علاوه بر دارا بودن شخصیتی معنوی و عرفانی، شاعری توانا بودند که دیوان اشعار ایشان بیانگر آن است و همین موضوع باعث ایجاد فضایی مناسب در کشور جهت رشد و اعتلای شاعران شد.
محقق در جواب سوالی مبنی بر چگونگی بیشتر آشنا شدن کودکان و نوجوانان با شخصیت معنوی حضرت امام اذعان کرد، یکی از وظایف مربیان آشنا کردن کودکان و نوجوانان با چهره‌های ملی و مذهبی کشور است، که در وهله‌ی اول مربی باید به شخصه شناخت کافی از آن‌ها داشته باشد و با مطالعه‌ی خاطرات، آثار و شناخت استادانی که در محضر آن‌ها تلمذ می‌کردند، برای کودکان صحبت کنند.
وی هنرمندی مربی را دربیان چگونگی معرفی شخصیت بزرگان، ساده و قابل‌فهم بیان کردن مطالب مناسب گروه‌های سنی مختلف عنوان کرد.
وی به تاثیر انقلاب اسلامی در رشد شاعران و نویسندگان اشاره و افزود: قبل از انقلاب شاعران حوزه کودک و نوجوان از سه نفر فراتر نمی‌رفت ولی به برکت انقلاب وجمهوری اسلامی تعداد شاعران به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد، که به عنوان مثال در استان همدان ما شاهد حضور ۳۰ شاعر در این حوزه هستیم.
این شاعر متعهد، در ادامه به بیان سه خاطره از دوران انقلاب و علاقه‌ی حضرت امام (ره) به مقوله‌ی شعر و شاعران پرداخت.
در ادامه مدیرکل کانون استان ضمن تشکر از حضور جواد محقق در برنامه زنده «شرح شوق» و هم‌چنین تسلیت ایام رحلت حضرت امام خمینی(ره) از محقق به عنوان شاعری متعهد و انقلابی نام برد و کانون  را خانه‌ی این شاعر توانا خواند و یکی از خصوصیات بارز و ماندگار وی را انقلابی بودن و انقلابی ماندن دانست و از وی به خاطر خدمات ارزشمندش به هنر انقلاب اسلامی تشکر و قدر دانی کرد.
در پایان عضو نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری صالح‌آباد به خوانش شعری از سروده‌های خود و غزلی از حضرت امام (ره) پرداخت.
لازم به ذکر است، این برنامه به مدت یک ساعت به طور زنده از صفحه‌ی اینستاگرام اداره کل کانون و مراکز شهرستان همدان برای علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته و پخش شد.

شایان ذکر است فیلم این مراسم را می‌توانید در صفحه کانون در اینستاگرام به آدرس https://www.instagram.com/kanoonparvaresh_hamedan ملاحظه نمائید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =