نشست ادبی استانی «در سوگ آفتاب» در فضای مجازی برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره)، نشست ادبی استانی «در سوگ آفتاب» را در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نشست ادبی استانی «در سوگ آفتاب» ویژه‌ی سالروز ارتحال حضرت امام خمینی( ره)، به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری خوزستان و میزبانی مرکز فرهنگی هنری گتوند، در بخش‌های زیباخوانی اشعار امام خمینی( ره) و خوانش آثار ادبی اعضا در وصف شخصیت عبادی- سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با حضور محمدرضا رستم‌پور، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، همچنین سرپرست معاونت فرهنگی، جمعی از کارشناسان و مربیان واحدهای ادبی، فرهنگی و هنری کانون خوزستان و همچنین جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون سراسر استان، در فضای مجازی تشکیل شد.

محمدرضا رستم‌پور شاعر ایلامی در این نشست با توجه به تجربه‌ی حضور خود در انجمن‌های شاعران نوجوان خوزستان بیان کرد: شعر نوجوانان خوزستانی دغدغه‌مند است و با اندیشه‌ی خوب و حرفی که برای گفتن دارد مخاطب را متوجه خودش می‌کند.

او بیان کرد: وقتی شاعر به اندیشه‌ی متناسب دست یابد، مابقی ارکان یک شعر مثل موسیقی، زبان، فضا و غیره دست‌یافتنی می‌شوند و می‌توان گفت: اندیشه، اصلِ شعر گفتن است.

این شاعر و نویسنده در بررسی اشعار آیینی اعضا، به نکات کلیدی رعایت ایجاز و نگاه استعاری در سرودن شعر اشاره کرد و افزود: ایجاز با حذف و سانسور متفاوت است و گاهی یک واژه می‌تواند  رسالت ده‌ها واژه را به دوش بکشد، همچنین پرهیز از مستقیم‌گویی و تبدیل تشبیهات به استعاره، خلق تصاویر زیبا و رعایت موسیقی دل‌پذیر می‌تواند از مولفه‌های اساسی یک شعر موفق باشد.

 او شعر آیینی را یک حرکت جدی در ادبیات دانست و تاکید کرد: شعر آیینی تنها در محوریت و موضوع با دیگر اشعار متفاوت است و این مسئله به آن امتیاز داده و موجب می‌شود که شاعر در یک قدم رو به جلو اندیشه‌ی خویش را پرورش داده و از آن دفاع کند تا جایگاه خود را در میان شاعران بیابد.

رستم‌پور یادآوری کرد: شعر آیینی به هیچ وجه ساده نیست و باید جدی گرفته شود. این منتقد ادبی در ادامه ضمن شرح نکاتی در باب شعر موزون و مولفه‌های شعر سپید، به کودکان و نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد که از خواندن آثار ادبی موفق و گسترده‌سازی دایره‌ی واژگانی خود از این طریق، غافل نشوند.

بر اساس این گزارش، در بخش دوم این نشست استانی که با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد، نزدیک به 40 نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان به ارائه‌ی آثار خود در قالب متن، فایل صوتی یا فیلم‌های حداکثر دو دقیقه‌ای پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی، با سرپرستی سکینه ظهراب زاده برگزار شد و با نقد و بررسی کلی آثار ارسالی اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =