آشنایی اعضای انجمن عکاسان کانون سمنان با مثلث نوردهی

اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان در دهمین‌جلسه‌ی مجازی با «مثلث نوردهی» آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌همت راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری و نازنین مداح مربی کارگاه‌های هنری و رابط انجمن، پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند»، در قالب ویدئوکنفرانس، برگزار و پیرامون موضوع «مثلث نوردهی در عکاسی» بحث و گفت‌وگو شد.

آقایی با اشاره به نور به‌عنوان مهم‌ترین عامل عکاسی بعد از دوربین، اظهار داشت: گام‌های نوری سه ضلع دارند که دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت سنسور یا ISO این اضلاع را تشکیل می‌دهند که همان مثلث نوردهی هستند و این سه ضلع مثلث با هم کار می‌کنند تا نور مورد نیاز عکس را تشکیل دهند و اگر یکی از این سه ضلع به‌طور دائم عوض شود، حداقل یکی دیگر از ضلع‌ها باید ثابت بماند.

وی در ادامه افزود: شاتر، مسدودکننده است و در جلوی دوربین قرار دارد و اعداد آن با کسری از ثانیه مشخص می‌شود و سرعت شاتر همان مدت‌زمانی است که نور به سنسور برخورد می‌کند که به‌صورت کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و احتمالاً سرعت شاتر آسان‌ترین گام نوری برای یادگیری است و برای دو برابر کردن نوری که به سنسور برخورد می‌کند، بایست مدت‌زمان نوردهی را دو برابر کنیم.

کارشناس ارشد عکاسی بیان داشت: دیافراگم، روزنه‌ای روی لنز دوربین است که به نور اجازه‌ی وارد شدن می‌دهد و هرچه که این روزنه، بزرگ‌تر باشد سنسور، نور بیش‌تری را دریافت می‌کند؛ در حقیقت هر زمانی که روزنه را بیش‌تر باز کنیم، نور تصویر دو برابر می‌شود و از طرف دیگر، اگر روزنه را کم‌تر باز کنیم، تنها نیمی از نور موجود در محیط به سنسور خواهد رسید که این عمل در مثلث نوردهی باعث تاریک‌شدن عکس خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سنسور یا ISO یکی دیگر از ابزار کنترل نور است که در مقادیر بالا برای نوردهی مناسب، نیازی به جمع‌کردن نور زیاد ندارد و در مقادیر کم، سنسور در معرض نوردهی بیش‌تری قرار خواهد گرفت و مقیاس آن به‌صورت فرمول بالا است و مثل سرعت شاتر، فهمیدن این مقیاس، خیلی سخت نیست و دو برابر کردن ISO  برابر با افزایش در معرض نور قرار گرفتن یک گام نوری است.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با بیان این‌که عدد شاتر هرچه بیش‌تر باشد مدت‌زمانی که سنسور یا فیلم، نور دریافت می‌کند سریع صورت می‌گیرد، تأکید کرد: برای استفاده از سرعت پایین شاتر از سه‌پایه استفاده شود تا لرزش‌ها در تصویر ثبت نشود.

وی یادآور شد: دیافراگم هرچه عدد پایینی داشته باشد بازتر و عمق میدان بیش‌تری را شامل می‌شود و حساسیت نور یا ISO تغییر میزان نور و کیفیت خروجی عکس است.

آقایی در پایان با بررسی تفاوت نامگذاری و تقدّم و تأخّر سرعت شاتر و دیافراگم در دوربین‌های Canon و Nikon از اعضای انجمن خواست تا برای عکاسی با گوشی و تنظیم این سه‌ابزار، از نرم‌افزارهای کاربردی رایگان و مختلفی مانند CAMERA FT ۵ استفاده کنند.

گفتنی است؛ مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در بخشی از این وبینار با ارائه‌ی چند تصویر به پرسش‌های اعضا و مربیان پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =