کارگاه آموزشی «پادکست قصه‌گویی» ویژه مربیان

دوره‌ی آموزشی ۵ ساعته «پادکست قصه‌گویی» با حضور "علیرضا آقایی" مسئول کمیته پادکست بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ویژه‌ی مربیان کانون پرورش فکری استان‌های گلستان و کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان؛ به گفته‌ی جواد نصرتی، کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان، در این دوره‌ی آموزشی که در تاریخ ۲۳ و ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ و با هدف ارتقای سطح کیفی مربیان و ترغیب آنان برای شرکت در این بخش از بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد، مربیان کانون استان‌های کرمان و گلستان با تکنیک‌های تولید پادکست آشنا شدند.

آقایی در ابتدای این نشست آموزشی از تاریخچه پادکست این‌طور گفت:«پادکست‌ها قبل‌ها هم تولید می‌شدند اما اسمی نداشتند و به تدریج با افزایش پهنای باند اینترنت و دسترسی بیشتر و راحت‌تر به آن، در سال ۲۰۰۴ و با انتشار یک گزارش در بستر اینترنت از سوی خبرنگاری به نام لیدر به صورت رسمی هویت پیدا کرد.»

وی در مورد تفاوت پادکست با برنامه رادیویی بیان کرد: «برنامه رادیویی درساعت مقرری روی امواج رادیویی وعموما به صورت زنده پخش می‌شود و تکرار ندارد اما پادکست فایل‌ صوتی است که در فضای اینترنت منتشر می‌شود و می‌توان بعد از دانلود در هر زمانی آن‌را شنید.»

همچنین شنیدن بخش انتخابی برای چندین بار، نامحدود بودن موضوعات و مهمان‌های پادکست، ضبط صدا با ابزارهای معمول و در فضاهای خارج استودیو از دیگر مواردی بود که برای اقبال پادکست نسبت به برنامه رادیویی از سوی آقایی اشاره شد.

مهمان این نشست آموزشی، ارتباط و جذب بیشتر مخاطبین کودک و نوجوان را از دلایل استفاده از پادکست ذکر کرد و در ادامه به تهیه و تدارک پادکست، ضبط صدا، ادیت و میکس پرداخت و همچنین انواع پادکست‌ مصاحبه‌ای، تک نفره و گروهی را توضیح داد.

بر همین اساس، اهمیت انتخاب موسیقی با توجه به موضوع قصه، نکاتی در خصوص وسایل اولیه ضبط پادکست، فاصله از میکروفن، لحن بعد از توقف‌ها، تمرکز صدا بدون میکروفن و میکس صدا ازموارد مهم دیگری بود که برای علاقه‌مندان به شرکت در بخش پادکست جشنواره بین‌المللی بیان شد.

پایان بخش این نشست دو روزه آموزش، استفاده از نرم افزار کاربردی  تخصصی ضبط صدا و تولید پادکست با افزودن افکت، موسیقی، آرم و کلام همراه با پرسش و پاسخ موثر در خصوص مطالب ارائه شده بود.

گفتنی است دوره‌ی آموزشی « پادکست قصه‌گویی » طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۳ و ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ با حضور ویژه‌ی مربیان کانون پرورش فکری استان‌های کرمان و گلستان به مدرسی علیرضا آقایی مسئول کمیته پادکست بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =