برگزاری نشست علمی «گونه‌های جانوری نماد محیط زیست»

همزمان با هفته محیط زیست از سری برنامه‌های زیست محیطی زمین نقطه آبی؛ نشست «گونه‌های جانوری نماد محیط زیست» با حضور محیط‌بان علی کریمی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ شامگاه چهارشنبه ۱۹ خرداد از سوی مرکز تخصصی علوم بندرعباس و با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نشست علمی گونه‌های جانوری نماد محیط زیست» برگزار شد.

کریمی در ابتدا گفت: نماد جانوری هر استان با توجه به تراکم وجود یک جانور در آن استان و ضرورت حفاظت از آن گونه جانوری است.

 این محیط‌بان اظهار داشت: از حیث زیست‌محیطی و ضرورت توجه به حفظ تنوع زیستی برای هر یک از ۳۱ استان کشور یک گونه جانوری که شاخص بوده؛ به عنوان گونه پرچم و نماد انتخاب شده است.

محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ضمن نشان دادن تصاویری از گونه‌های مختلف افزود: بر همین اساس برخی از فعالیت‌های حفاظتی متمرکز بر این گونه پرچم در نظر گرفته می‌شود و زیستگاه‌ها به تبع آن حفاظت می‌شوند.

وی در ادامه به نماد جانوری برخی از استان‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نماد جانوری استان‌های هرمزگان، گیلان، گلستان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، تهران، خوزستان، ایلام، همدان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب خرس سیاه، فک، پلنگ، گورخر، خرس قهوه‌ای، تمساح پوزه‌ کوتاه، ماهی قزل‌آلای خال قرمز، گوزن زرد، سنجاب ایرانی، قوچ و میش ارمنی، آهو و افعی شاخ‌دار است.

وی با بیان اینکه این نمادها بر اساس یک سری معیارها انتخاب شده‌اند، افزود: خرس سیاه آسیایی نماد محیط‌زیست استان هرمزگان است و زیستگاه آن رویشگاه پراکنده درختچه داز و زیتون واقع در 

بلوچستان؛ نیک شهر و شرق هرمزگان است. 

وی افزود:طول عمر خرس سیاه آسیایی ۲۵ سال و طول بدن آن ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر، وزنش به ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم می‌رسد و تغذیه این گونه ارزشمند از گیاهان، حیوانات کوچک، حشرات، نوزاد پستانداران شبگرد است و خواب زمستانی ندارد.

در این نشست همچنین در رابطه با زاغ‌بور – پرنده بوم زاد «اندمیک» ایران توضیحاتی ارائه داده شد.

کریمی گفت: زاغ‌بور از خانواده کلاغ‌ها بوده و به دلیل رنگ روشن پرهایش، آن را زاغ بور می خوانند.  وی افزود: زاغ‌بور کلاغ کوچک و زیرکی است که طول بدن آن ۲۵ سانتیمتر طول بال هایش ۱۳ سانتیمتر است و در استپ‌ها و بوته‌زارهای باز و وسیع ، نواحی بیابانی نیمه بیابانی است. 

محیط بان کریمی در مورد تغذیه این گونه ارزشمند گفت: حشرات و لارو آنها ، بذر و دانه گیاهان است.

وی افزود: تنها گونه ی بوم زاد ایران، زاغ بور )نام علمی: Pleskei Podoces )نام دارد. این 

پرنده گاه تا مرزهای افغانستان نیز دیده شده، اما زادگاه و محل زندگی اصلی آن کشور ایران است.

در بخش پایانی این نشست در مورد یوز پلنگ ایرانی نماد استان سمنان و کشور ایران به عنوان یک گونه ارزشمند و بی‌نظیر که در معرض خطر انقراض است؛ توضیحاتی ارائه شد.

کریمی با اعلام این‌که گونه‌های جانوری بااهمیت و ارزشمند هستند  ادامه داد: نماد شاخص گونه‌های جانوری استان‌ها فقط به منظور حفاظت از گونه‌های جانوری انتخاب می‌شود. در دین اسلام و تمام ادیان به حفظ محیط زیست و جانوران توجه شده است و ما انسان‌ها می‌بایست در حفظ محیط‌زیست کوشا باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =